Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är exakt samma nummer på båda lmm. 94 70 640
kopplade på batteriet och bilen gick som skit på tomgången. Prövar nu med att dra ur säkringen i motorrummet. Jag behöver inte slå på tändningen eller nått utan bara att vänta en liten stund?
Tog en provsväng igen och bilen gick jättebra, ville inte ta ut segern i förskott så åkte samma sväng igen men efter halva svängen så stannade jag och stängde av bilen, när jag startade igen fick jag motosystem fel igen och bilen gick inte ens på tomgång utan dog bara hela tiden.

Man börjar ju undra om det verkligen var fel på min första lmm för denna verkar ju fungera ännu sämre.

Stefan
Hmm men ok då får jag väl åka tillbaka med denna och säga att det är fel på den för det måste det ju uppenbart vara för nu får jag ju knappt igång bilen om jag inte stämplar pellen i botten och varvar som en dåre.

Stefan
Användarvisningsbild
av jimDK
synd att det inte fungerade med LMM.... :roll:
biltema felkodsläsare och ja har i info displayen "motorsystem serv. Erfodras" men felkodsläsaren säger att det inte finns någon felkod.
Biltema-kodlåsaren är en OBD läsar, Det kan inte läsa alla Volvo särskilda koder.
du behöver få en PPC-kod läsaren (eller få utläst på Volvo). Det är en bra idé att köpa en PPC , kan ge samma felkoder som Volvo.

tidigare: >>jag får ibland felkod ECM-261A

är felkoden utläst med en PPC eller på Volvo?
(därfor at det ser ut som en volvo-specifik kod, med ECM-bokstaverne, OBD gir bara P-koder)
Användarvisningsbild
av jimDK
Stefanito:
>>om rycker vid lätt acceleration

det var ditt symptom tidigare men nu låter det som om bilen inte körs?
Situationen har blivit så mycket värre genom att byta LMMen?

Det är en lång tid till 13 oktober, förhoppningsvis kan vi räkna ut det innan :)
Användarvisningsbild
av Stefanito
Hej Jim, Felkoden jag får på biltema läsaren är P1171 och jag kollade upp vad den betydde och då var det ECM-261A. Det är märkligt att bilen knappt går att köra alls nu. Jag kanske skulle prova byta tillbaka till min gamla lmm och se om den är likadan eller är det något annat jag kan har glömt att nollställa efter bytet?

Stefan
Användarvisningsbild
av Stefanito
Tog en provtur igen med bilen trots att den bara vill dö på tomgången, körde ut på motorvägen och märkte att min farthållare inte fungerar längre, jag fick det inte att lysa Cruise när jag tröck på knappen.

Stefan
Användarvisningsbild
av jimDK
Okej, jag förstår koderna.
det är ganska svårt att gissa på en anledning när vi inte har alla felkoder, eftersom jag är ganska säker på att det gömmer sig mer (OBD-läsaren gir inte alla koder)
Situationen är annorlunda om till exempel det finns några felkoder från spjället också :???:

>>att bilen knappt går att köra alls nu

ja, det är märkligt...?
kanske en läcka som förvärras (genom att arbeta med rören/slanger).
eller några felkoder som er kommit genom att köra utan LMM och så vidare.

Det kan till exempel vara både LMM och en läcka.

oavsett, så det är viktigt att rensa/nolla felkoder (inte bara strömlös/batteri av) med varje ny rättegång (till exempel efter att ha lagt in nya LMM)
och att mata/läse ut alla koder från diagnostiska system.

Det kommer att lösa sig,men hur.... :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen