Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Hallå alla Volvo ägare.

Har en Volvo S40 2,0T '04 som har gått 9500 mil. Köpte den som ny och har alltid bytat oljan i tid osv...men nu för några månader sen uptäckte jag tickande ljud ifrån motor när jag kallstartar den. Det varar i ungefär 20-30 sekunder och slutar. För använde jag motorolja MOBIL1 0-30 och nu är det Castrol 5-40...mistänkte ventillyftarna så därför bytade jag till lite tjockare olja...men det slutar inte! Det händer bara när motor är kall! Annars går den mycket bra, drar ingen olja, 0.84 l/km bensin.
Vad tycker ni? Fara eller?

Tack för svar
Senast redigerad av 1 gaggi77, redigerad totalt 0 gånger.
av Kojje
kör du 3km gott om kallstarter på den motorn mår den nog sådär av i längden har du bara 3km så varför inte gå eller cykla...Tror dock ändå att det är ventillyftarna som låter 5-40w är ju inte direkt tjock heller.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Ja, du har rätt. Men det är inte så farligt just nu? Behöver inte byta ventillyftarna?
Var idag hos en bilhandlare och frågade hur mycket får jag för min volvo. Bara 50000:- det e inte klokt tyckte jag...
Har priser på S40 gått så mycket ner?

MVH

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]