Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halvmas skrev:
CarMan skrev:vist går bilar i baklås, men det är extremt ovanligt, o när det händer så är det oftast en låskista som struler, inte alla bilens låskistor.

att låsa in en bilnycke är inte enkelt med dagensbilar, så det behöver man inte vara orolig för.

sen så har ju de fläsra volvo asistans idag, så det är bara att ringa så bergar dom bilen & du får en hyrbil, bra mycke smartare än att själv betala en ruta & saneringen (det är ett rent skitgör att få bort allt glas)
jag har jobbat i branchen i 15 år, o aldrig har jag behövt panga en ruta för att komma in i en bil (kan inte ens komma på att jag fått in nån bil där ägaren gjort det heller)

enda argumentet för att köpa härdat glas är att det är biligare...
Ett scenario som inträffar ibland är följande.
Föraren låser upp bilen med fjärren, öppnar bakluckan och lastar in allt som den bär på. I samma veva som allt lagts in har personen kommit åt låsknappen av misstag och då denne drar igen bakluckan är bilen låst med nycklarna i. Ett annat är att det lilla barnet kommer åt låsaknappen när det sitter i bilen och sedan inte förstår eller kan öppna bilen igen. Om då jackan med nycklarna befinner sig i bilen så är man tyvärr utelåst. I de fall när nyckeln sitter i tändningslåset så är det lättare att öppna bilen eftersom du har fler möjligheter att öppna bilen då. Detsamma gäller även för det instängda barnet så klart. Att försöka prata genom rutan på en bil är inte lätt ska du veta. Fråga vilken bilbärgare som helst.
jag ska läsa alla inlägg snart, om jag hinner, men måste svara innan jag lästigenom.

du kan inte låsa bilen med någon dörr öppen (eller är bakluckan undantagen från detta, måste prova)
du kan inte låsa med fjärr, när nyckeln är i tänningslåset går inte (men knapparna på dörrarna funkar)
ganska osanorligt att man parkerar bilen, tar ur nyckeln ur tänningslåset, lägger den i jackan, lämnar jackan i bilen & stänger dörren & sen samtidigt som detta osanorlika händer så låser barnet dörren av mistag. vist kan det teoritiskt hända (men det är ju heller inte omöjligt att forsera et fönseter, eller hämta reservnyngeln)

om man är så här orolig spm förelder, så kan man ha en reservnyckel i plånbokens myntfack
Freddan1 skrev:
andreas_lofgren skrev:
Freddan1 skrev: Förvånandsvärt på detta Volvo-forum då Volvo är ett föredöme i säkerhet kläcker folk ur sig:
"Hur ofta krockar du på ett sådant sätt att du inte kan räddas på grund av att rutorna är laminerade, är frågan" :roll:
Har de inte fattat någonting? Eller är de som indianerna orädda för att dö eftersom reinkarnationen ändå återföder dem till något bättre för varje gång...

Att Volvo överhuvudtaget har laminerade rutor som tillval beror enligt BIlia på att marknaden kräver det. Audi, BMW m.m. har det som tillval och då måste ocks Volvo ha det.
Eftersom du angriper mig så tycker jag att du istället för att raljera och komma med storys från 70-talet försöka komma på ett exempel där räddningstjänsten tvingas gå in genom rutorna? Mest eftersom det aldrig händer. Orädd för att dö eftersom jag valt laminerade rutor? Det var nog bland det dummaste jag har läst. Skulle rutorna döda mig eller?

"Attack of the laminated windows" - låter som en B-film av rang...
Angripa? Nej, det tonläget är flera snäpp för högt. Ärligt talat ursäkta så mycket om det har uppfattats så. ??:-/

Givetvis kommer rutorna inte att döda dig. Men tyvärr kommer du inte att kunna ta dig ut om olyckan är framme och elen lagt av. Men du behöver inte oroa dig för det, det gäller inte för dig ändå för du krockar ju ändå inte på ett sådant sätt så att rutorna spelar någon roll. Önskar att jag också hade den förmågan, det är en gudagåva du har fått. Lev väl!

& vad säger att du kan ha sönder en härdad ruta i samma sitruation?
Precis vad jag tänkte komma till! Är det nån här som har gått på en skrotgård och försökt slå sönder en härdad sidoruta på en bil? Det går inte med bara händerna. Totalt omöjligt. Man slår sönder nävarna/armbågarna innan man får sönder rutan. Som Ticken tidigare skrev så är det inte självklart att det går med verktyg heller.
andreas_lofgren skrev:Okay. Så nu sitter du vid medvetande i ett dike med hela fönster.
Förslag:
1. Dra ner rutorna
2. Gå ut genom en annan dörr (jag skulle vilja se det dike som blockerar 4 st dörrar...)

Som sagt, är bilen så smälld att varken el eller dörrar fungerar så har du inte en chans att själv ta dig ut ändå. Räddningstjänsten får garanterat ut dig ändå - laminerat eller inte.

Eller du kanske tror att alla bilar exploderar om man inte tar sig ut 10s efter krock som i amerikanska filmer? :wink:

För övrigt har jag inte laminerade rutor för att hålla tjuven ute (även om det är väldigt skönt) utan för att ljudnivån sjunker dramatiskt. Att åka runt och späka mig i en bullrig bil bara för att det eventuellt skulle komma en helt osannolik olycka (inte olyckan i sig, men att rutorna skulle vara ett problem) är inget som intresserar mig.
Först krockade jag med två älgar som sprang ut framför mig. Bilen fick sladd och for över en vägtrumma av cement som slog ut elen i bilen. När jag var nere i diket, bilen var djupt ner i det sptetsiga diket, ungefär så som de flesta diken ser ut, var bilen fastkilad i diket. Dörrarna på förarsidan inte att öppna, dörrarna på passagerarsidan gick att öppna lite grann så man precis kunde åla sig ut. Instrumentbrädan blinkade och elen till fönstren fungerade inte. Det var snö ute som förvärrade situationen. Fortfarande efter flera år vaknar jag kallsvettig vissa nätter efter mardrömmar om den situationen. Det önskar jag inte min värsta ovän.
Du behöver prova på denna medicin för att se saken ur min synvinkel. Då hade du inte varit så självsäker och så odödlig som du nu tror att du är.
Hade jag haft laminerade rutor den gången och bilen varit helt inkilad hade jag kanske blivit översnöad och inte klarat mig. Skämta inte och gör dig inte löjlig över denna situation tack!

Sedan dess har jag med mig en glashammare i bilen. Men med laminerade rutor hjälper inte ens en glashammare.
Jag har också varit med om ett par olyckor, varav en höll på att kosta mig livet. "Änglavakt" var tydligen rätt ord enligt doktorn...

Men jag ser det så här: Hellre lite extra jobb att ta sig ut, än att dö av att något flyger in i bilen vid en ev krock.
Jag har då aldrig tänkt mig för då jag beställde lam. rutor. Jag hade det i min tidigare bil (lagerbil), det va första gången, jag tyckte det var en enorm skillnad i ljudnivån i kupén. Så valet var ju givet då jag beställde min MY10. Hm.. Jag har då peppar peppar aldrig blivit drabbad av olykan eller tjuvarna. Men en gång så försökte vi ta oss in i en Avensis, jag skulle ladda min mobiltelefon från bilens 12V, men var tvungen att vrida tändningen till läge II. Jag behövde ju inte så mycket laddning men tänkte att en 20min skulle vara bra. Jag satt lite i bilen, blev tråkad, tänkte ta en cigg (var rökare då) Gick ut ur bilen, smällde igen förar dörran, hann inte ens plocka fram ciggen "plupppppp" lät det, shittttt tänkte jag. Jävligt jobbigt då det inte var min bil heller. Hela bilen låste sig, fanns visst ngn förbannad auto lås funktion!!!!! Vad man nu med det ska till. Reserv nyckeln var ju förstås bland packningen i bagage utrymmet :) Så vi kom fram till att det smidigaste vore det lilla triangel fönstret vid pass dörren (avensis sedan). Vi fick lirka ett bra tag innan det sketna lilla rutan kunde knäckas.

Så så himla enkelt är det inte att krossa helt vanliga rutor heller. Man får nog ta i för kung o fosterland.

Jag har även sett det lilla verktyget som säljs på bilia nu, ngn överlevnads pryl, ska vara rätt liten men smälla rutor, och skära bilbälten... Ngt att satsa på kanske???
Freddan1 skrev: Du behöver prova på denna medicin för att se saken ur min synvinkel. Då hade du inte varit så självsäker och så odödlig som du nu tror att du är.
Hade jag haft laminerade rutor den gången och bilen varit helt inkilad hade jag kanske blivit översnöad och inte klarat mig. Skämta inte och gör dig inte löjlig över denna situation tack!
Du gick ju onekligen ut genom dörrarna ändå?
Freddan1 skrev:Dörrarna på förarsidan inte att öppna, dörrarna på passagerarsidan gick att öppna lite grann så man precis kunde åla sig ut.
Som jag har upprepat många gånger vid det här laget är den typ av olycka som skulle kräva att man på egen hand tar sig ut genom rutorna så extremt ovanlig att jag inte tänker åka runt i en bullrig bil i väntan på det.
jag ser att du kör S40N Andreas

nu kör jag iofs V50 men jag upplever den som riktigt bullrig fast tycker nog att det väldigt sällan är så ny asfalt att vindbruset överröstar det chassikopplade bullret som lam rutor ju inte hjälper så mycket emot, eller?
Men jag kanske har fel på denna punkt

V70II upplever jag däremot inte som särskilt bullrig, inte ens utan lam rutor
Har du åkt några längre sträckor i V70II med och/eller utan lam rutor?
Senast redigerad av 1 swemax, redigerad totalt 0 gånger.
Det är riktigt stor skillnad på den totala ljudbilden. Det är inte bara vindbrus som stoppas av rutorna utan även vägbullret.
Du gick ju onekligen ut genom dörrarna ändå?
Freddan1 skrev:Dörrarna på förarsidan inte att öppna, dörrarna på passagerarsidan gick att öppna lite grann så man precis kunde åla sig ut.

Jag tog mig ut, men det var på vippen att det gick. Det räcker för mig, men om du har bestämt dig för att det inte kommer hända dig så varsågod :wink:

Varför har du bälte på dig? Jag tycker att det skulle vara skönare och bekvämare utan. Jag har aldrig haft nytta av det trots över 150.000 mil och 25 år med körkort. Det är ju ändå så extremt ovanligt att man har nytta av det. Snuten kan ändå i princip aldrig märka att du kör utan :lol:

Vi skiljer oss åt en del tex. skulle jag aldrig någonsin välja en småbil som S40. Det är mycket säkrare med en större bil, istället kan man för samma pris välja någon årsmodell äldre och få en stor bil som är betydligt säkrare. Jag föredrar diesel, förtom att det blir billigare och starkare samt fler hästar än bensin så brinner inte bränslet så lätt vid en olycka.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]