Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
beskrivning av ECM-261A enligt VADIS (volvo):

Condition
The control module receives information from the heated oxygen sensor (HO2S) about the fuel / air mixture when idling at both the lower and upper part-load range. If the fuel / air mixture deviates from λ=1, the short-term fuel trim will compensate for this by adjusting the injection time so that λ=1 is achieved. When the short-term fuel trim makes an adjustment, the integrator median must be adjusted by the long-term trim. Diagnostic trouble code (DTC) ECM-261A will be stored when the long-term trim must be adjusted to almost maximum in the lower part load area.

Possible source
Upper limit:
-intake air leakage
-exhaust system air leakage
-low fuel pressure
-defective heated oxygen sensor (HO2S)
Lower limit:
-intake air leakage
-high fuel pressure
-leaking injectors
-defective mass air flow (MAF) sensor
-contaminated engine oil
-oil level too high
-defective heated oxygen sensor (HO2S)
Användarvisningsbild
av jimDK
en test som foreslås av VADIS vit denne fel:

Checking mass air flow (MAF) sensor
Test drive the car for approximately 10 minutes
Read off the mass air flow (MAF) sensor correction factor. The value must be between 0.8 and 1.2.
Note! There must not be any air leakage when this test is carried out.
Remedy as necessary.
Other information
-To replace mass air flow (MAF) sensor, see Replacing the mass air flow (MAF) sensor .

Som CARMAN, jag tycker inte det låter som problemet dit ursakas av spjället :roll:
felkoden säger inte nogat om spjället.

"vita" spjällen har ansetts bära skulden för mycket :wink:
Användarvisningsbild
av jimDK
Stefanito skrev: Jim mitt spjällhuset var inte alls så där skitigt, spjället hade tom fortfarande kvar sin mässings färg, det var bara en aning sotigt runt om i huset men bara på den sidan som sitter mot inspruts paketet.
Stefan
det visar att du antagligen har en bra motor med bra PCV ventilation (oljefälle etc)
oroa dig inte så mycket :wink:
Hej Jim tack för upplysningen.

Jag åker ner till Norrköping i morgon och ska hämta en luftmassemätare på skroten där och det är en klass A2 vilket betyder att den är testad och fungerar, fick ge 1075kr för den.

Jag hoppas verkligen jag blir av med problemet sen, fick dock en tid på skobes den 13 oktober för läckage testning på slangarna men om det löser sig i morgon så avbokar jag den tiden.

Tack för svar
Stefan

Edit: när jag tänker efter så har jag provat att koppla ur LMM och kört utan att märkt någon skillnad så den kanske helt enkelt är död.
Användarvisningsbild
av jimDK
Det låter bra.
Man kommer runt en hel del vit sånt felsökning, så även om man träffar fel ibland, man får goda kunskaper och erfarenhet av det.
är nyfiken på att höra hur det går........ :-)
av bobobo
Hade precis samma problem innan med min V70 T5. Bytte magnetventilen kostar runt 300 kr på volvo. bilen gick kanon efter bytet. volvo kan inte se om det är nått fel på magnetventilen genom felsökning. Hoppas det löser sig mvh
bobobo, vart exakt sitter magnetventilen? Jag har fått för mig att det är en 3 vägs koppling som det sitter slangar på och sitter på sidan av luftburken? Det sitter dock en som ser likadan ut på baksidan av fläkten men den går det bara 2 slangar till och där 3dje slangen skulle sitta så sticker det ut en liten silver plupp istället.

Stefan
Användarvisningsbild
av Ringhede
De symptom jag (bilen) hade var att först tändes lampa om motofel.
Sedan ryckig gång vid gaspådrag och försök att hålla jämn gas. (hade nog haft ryck före lampa tändes men inte tänkt på det)
Sedan mer larm och värre gång.
Tillfällig lösning var att stänga av motorn och starta igen och då funkade den en stund.

Sedan mer störningar och ryckig gång.

Mer larm med larm om reducerad motoreffekt.

Värsta blev strax efter Tingstadstuneln i Göteborg i full rusningstrafik (ca. 17.00) där motorn nästan totalt gav upp.
Reagerade inte på gas på vettigt sätt. Hittade ett läge mitt på gasområdet där jag lyckades få bilen att göra ca 30 km och släpade mig ut ur Göteborg för att på första ställe kunna stanna och stänga av motorn.
Gissa om jag var hatad då, "-Idiot som krypkör mitt i rusningtrafik"
Sedan lyckades jag ta mig hem till Skövde med ett antal stopp.
Bilia bytte spjällhus sedan gick bilen som en klocka igen.

Och till er som ständigt förespråkar att ladda nya program.
Hade veckan tidigare varit på Bila och de laddade nya styrprogram.
Ny program är endast ett sätt att bota symptomen inte laga felet. (jo jag kan en del om hur man programerar allt från styrenheter till webblösningar)

Kolla bilder som CarMan mycket bra laggt upp här på forumet så ser man vilken skit gamla spjällhuset är.
Har du ett gammal (vit lapp) så kan det knappast hålla bilens livslängd.
Om det är detta som spökar nu eller annat vet jag ej.
Skulle dock aldrig köpa en bil med spjällhus med vit lapp. (möjligen med 10.000 kr för att ta hand om eländet)

Skulle rekomendera att du lämnar in bilen till någon som är duktig på denna typ av fel.

mvh Roland
Hej här kommer en liten update.

Jag körde med bilen ner till Norrköping och hämtade en ny luftmasse, jag kom hem igen och bytte den och när jag tog mig en provtur så ryckte den ju som vanlig och inte nog med det, bilen dog flera gånger på provturen. Jag har en biltema felkodsläsare och ja har i info displayen "motorsystem serv. Erfodras" men felkodsläsaren säger att det inte finns någon felkod.

Nu har jag iaf kopplat bort batteriet så får jag testa igen om en stund.

Stefan
av volvo13
Stefanito skrev:Hej här kommer en liten update.

Jag körde med bilen ner till Norrköping och hämtade en ny luftmasse, jag kom hem igen och bytte den och när jag tog mig en provtur så ryckte den ju som vanlig och inte nog med det, bilen dog flera gånger på provturen. Jag har en biltema felkodsläsare och ja har i info displayen "motorsystem serv. Erfodras" men felkodsläsaren säger att det inte finns någon felkod.

Nu har jag iaf kopplat bort batteriet så får jag testa igen om en stund.

Stefan
Nollställde du adaptionen? Om inte ta bort säkringen för ECM i motorrummet, tror det är 23 men kolla för säkerhets skull.
Låt den vara borta ett par minuter och prova igen.

Vad är bosch nummret på den du bytte till?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]