Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makkkan
Tja! Skulle vilja få hjälp och lokalisera ett störande ljud på min bil!
När man kör 60 och över så börjar det låta illa från höger framhjul (tror jag) Det liksom brummar eller det är svårt att förklara ljudet, men det låter högt. och när jag svänger vänster så tystnar ljudet. Har provat med vinterdäcken och det låter likadant. Kan det vara ett hjullager? Har kollat efter glapp men inte hittat något. Eller skulle det kunna vara en dålig drivknut? Snälla hjläp mej någon jag håller på bli tokig på oljudet :|
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror också på hjullager, men är inte säker.
Ett tecken som tyder på dålig drivknut är om man svänger med fullt rattutslag och kör sakta runt. Testa åt båda hållen i så fall.
Kan du kanske kolla om du känner något glapp i lagret fram?
av ib544
Låter som hjullager ty drivknut (tror jag) låter lite mer "knakigt" och hjullager lite mer brummande. Jag tror även att hjullager brukar låta mer och mer och sen tror jag att det kommer så småningom att låta mer och hela tiden, oavsett om du svänger eller ej. Låt det vara ett tag och se hur det utvecklas och då blir det lättare att lokalisera varifrån det kommer. Kolla runt och se om någonting inte är helt trasigt så att det inte är farligt att köra bilen. Och det ska mycket till om du kunna se att hjullagret är pajj om du känner på hjulet. Allt det här är vad jag tror och baseras på min erfarenhet av trasiga hjullager och drivknutar som låtit men! det behöver inte vara så för dig :). Lycka till.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]