Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Crip273 skrev:Men vad är det för mothåll vi pratar om????? håller på och tillverkar en kamaxel låsning men det har ju inget med mothåll att göra när man monterar av ventilkåpan????
Nej, men när man ska lossa kamdreven, vilket man lär göra för att kunna montera packboxarna som ska sitta i den änden av kammarna
av *pettson*
Dom verktyg du bör tillverka för att kunna trycka tillbaka kamkåpan krävs även vid demonteringen om du är ovan. Annars är det risk att du knäcker kåpan om den släpper och inte far rakt upp. Då gängar man i verktygen. Lossar. Och släpper sakta upp så kåpan blir lös. Omvänt vid monteringen.. På med kåpan, pressa ned den sakta, dra skruvarna. SEN lossa kamdrev, montera nya packboxar. Återmontera dreven.
HA ALDRIG packboxar på plats vid monteringen. Det slutar uteslutande med oljeläckage i slutändan.
av Crip273
*pettson* skrev:Dom verktyg du bör tillverka för att kunna trycka tillbaka kamkåpan krävs även vid demonteringen om du är ovan. Annars är det risk att du knäcker kåpan om den släpper och inte far rakt upp. Då gängar man i verktygen. Lossar. Och släpper sakta upp så kåpan blir lös. Omvänt vid monteringen.. På med kåpan, pressa ned den sakta, dra skruvarna. SEN lossa kamdrev, montera nya packboxar. Återmontera dreven.
HA ALDRIG packboxar på plats vid monteringen. Det slutar uteslutande med oljeläckage i slutändan.

tack för svaret, tänkte faktiskt lossa ventilkåpan utan verktygen hoho...

ännu en dag när jag inte kan mecka alltså...
av Crip273
Tänkte på en sak, det där med vvt enheten.

Jag lossade aldrig drevet så att säga utan jag lossade bara centrumbulten, måste jag ställa in vvt enheten då vid montering???

Undrar även hur det andra drevet också kunde vridas? På andra kam axeln, hur blir det vid montering?

något proffs kanske kan förklara, förstår aldrig hur man får till det där riktigt!!

Pettsson, svara!!! 8)
av Crip273
*pettson* skrev:du kanske kan drista dej till att berätta årsmodellen så kanske jag kan plocka fram instruktioner?
v70 -00...

aja försökte med allt nu men nära ett varv så tog det bara stopp när jag roterade ...
vet ska man nu göra..
Användarvisningsbild
av Jycke
Crip273 skrev:
*pettson* skrev:du kanske kan drista dej till att berätta årsmodellen så kanske jag kan plocka fram instruktioner?
v70 -00...

aja försökte med allt nu men nära ett varv så tog det bara stopp när jag roterade ...
vet ska man nu göra..
Tjena,

Satt och skumade igen lite trådar..Och såg att denna slutade väldigt tvärt?
Fick du ordning på problemet?(håller själv på och river en topp och är lite orolig för det där med kamaxlarna å alla drev)
av Crip273
Jycke skrev:
Crip273 skrev:
v70 -00...

vet ska man nu göra..
Tjena,

Satt och skumade igen lite trådar..Och såg att denna slutade väldigt tvärt?
Fick du ordning på problemet?(håller själv på och river en topp och är lite orolig för det där med kamaxlarna å alla drev)

hejsan! nejdå jag lever... vart klar idag faktiskt !

Ska bara byta VVT enhetens packning, den läckte. Annars gick allt jättefint faktiskt...

Har du bara haynes mek bok och detta forum och söka i kommer det gå bra!

Jag är nöjd annars med mitt arbete, men kunde bara ha den igång 7min cirka pga den började läcka där...
Men det konstiga var att jag fick inget tryck i systemet på bilen? Menar jag kunde klämma på slangen som går till toppen men det var inget vatten där?

Behövs det gå längre?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Crip273 skrev:Men det konstiga var att jag fick inget tryck i systemet på bilen? Menar jag kunde klämma på slangen som går till toppen men det var inget vatten där?

Behövs det gå längre?
När man startar så kan nivån sjunka så man lär fylla på mer annars blir nivån för låg.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]