Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70N24T01
jag har köpt en fd polisbil som inte c-låset på bakdörrarna fungerar på. fick bilder och info av tidigare ägaren på hur det skulle se ut bakom b-stolparna. men det satt en rund kontakt där ist för 2 som han hade fått info om. är det nån som vet hur det är kopplat? och hur det ska vara kopplat?

Mvh Ante
Användarvisningsbild
av CarMan
polisbilarna har ju helta nnan funktion på c-låstet, det är då koplat till en styrenhet som inte sitter kvar i blen när den säljs.

men det går kanske att bygga om elsystmet så det ser ut som på en vanlig bil.
fixa ett elschema /& kola vad du har & vad som saknas, sen köper du allt som saknas o monterar ihopp
av mikaelmats
inlägg Från SVXC

Nu är det fixat och jag kan ju svara på min egen fråga om nån annan skulle råka på't.

I alla polisbilar ligger metervis med extra kabelstammar för ditten och datten. En av dessa är för manuell låsning/upplåsning av bakdörrarna från manövercentralen som sitter brdevid radion (fast den tar dom bort när bilen säljs "civilt").

På min, som är en -04:a, sitter en elcentral bak som bl.a. har hand om just detta. Från båda bakdörrarna går kablar direkt från låsen till denna central. Om man tar bort klädseln på B-stolpen så hittar man kontaktstycket som används på alla civila bilar, precis där kablarna går ut till dörren. Jag skarvade helt enkelt ihop kablarna från dörrlåset med kontaktstycket från bilen.
På höger sida ska gul från bilen kopplas till rosa/vit från dörren + grå från bilen till svart/gul från dörren.
På vänster sida ska gul från bilen till gul från dörren + grå från bilen till gul/brun från dörren.
Kopplar man det fel så låser man upp bakdörrarna när man låser framdörrarna
Hur man får blockerat låsläge att funka vet jag dock inte, det hade jag inte tid och ork att ta reda på.

Tog ca 1 timme totalt och inga felkoder. Halleluja!!!

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]