Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sola454
Det finns ytterligare än sak att fundera över när man ska bestämma sig om automat eller manuel.

Om nya skatteförslaget går igenom (klubbas april/maj) kommer alla nya bilar (årsmodell 2006 eller/och miljöklass 2005) skattas efter vad dom släpper ut och inte vikt. Detta gör att automat kommer kosta mer i skatt också :(
Om man går i diesel tankar påverkar detta nästan 2000kr/år :shock:

//Lars
av boeder
sola454 skrev:Det finns ytterligare än sak att fundera över när man ska bestämma sig om automat eller manuel.

Om nya skatteförslaget går igenom (klubbas april/maj) kommer alla nya bilar (årsmodell 2006 eller/och miljöklass 2005) skattas efter vad dom släpper ut och inte vikt. Detta gör att automat kommer kosta mer i skatt också :(

//Lars
Det är lite surt att skatten går upp på automat bilar men jag anser att jag nog aldrig kommer att välja manuell om jag inte blir tvungen av andra själ. Skatten påverkar inte mig i val, det är helt riktigt för "gött" att ha, bara "gaasaaa" och svänga. Att man inte gjort det val tidigare på tidigare Volvo´s kan kanske bero på snålheten eller stämpeln som finns kvar att det är en gubbsticka, tråkig körning och allt vad som sägs. Efter att ha kört nu i 1½ månad anser jag att körningen blir roligare och inte lika ryckig utan mjuk & fin men ändå en acceleration som inte de manuella bilarna hänger med på om de inte växlar som tokar. (Vid stoppljus). Vänsterfil vid stoppljus mot en manuell = Ingen suck om inte den manuella ligger på högspänning som man tröttnar på efter ett tag.
av boeder
sola454 skrev:Det finns ytterligare än sak att fundera över när man ska bestämma sig om automat eller manuel.

//Lars
Användarvisningsbild
av Danneman
dr mugg skrev:Idag kan du i bilen få exakt position på jordklotet, elektronik som varnar när du kommer för nära en annan bil, system som märker att du somnar - men man skall fortfarande putta runt kugghjulen i växellådan manuellt??

Tycker personligen att automatlåda är överlägset.... Har man väl börjat är det svårt att sluta.
Näe.... för min del vart det manuell denna gång efter ett gäng automater. Vill sköta "kuggarna" själv denna gång. :)
Visst är det bekvämt i stan osv, men ska man leka lite på små kurviga vägar och få lite känsla i körningen så är ju manuell roligare, då man själv kan välja vilken växel på vilket varv.
Men som jag alltid säger: Smaken är som baken :)
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev:
maf skrev:Ni som åker omkring med automat, är det ingen av er som har/har haft/är på väg att få barn i övre tonnåren med ta-körkort som högsta önskan? Hur gör ni/gjorde ni/kommer ni göra med detta?

När det blir dags för mig (om sisådär en 15 år ;-) ) gissar jag att alla kör/svävar med automatlåda och det inte finns någon anledning att öva med manuell låda.
vist är det ett problem.
men om man tänker efter, var starta ibacke svårast att lärasig eller var det hur man ska betesig i trafiken i alla olika sitrationer som kan upptå?

kanske ken räcka att köra manuell på trafikskolan?
Att växla samtidigt som man ska klara av att i övrigt framföra fordonet.

Hur man ska bete sig i trafiken tror jag de flesta till stor del vet redan innan de börjar köra.

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Danneman skrev:
dr mugg skrev:Idag kan du i bilen få exakt position på jordklotet, elektronik som varnar när du kommer för nära en annan bil, system som märker att du somnar - men man skall fortfarande putta runt kugghjulen i växellådan manuellt??

Tycker personligen att automatlåda är överlägset.... Har man väl börjat är det svårt att sluta.
Näe.... för min del vart det manuell denna gång efter ett gäng automater. Vill sköta "kuggarna" själv denna gång. :)
Visst är det bekvämt i stan osv, men ska man leka lite på små kurviga vägar och få lite känsla i körningen så är ju manuell roligare, då man själv kan välja vilken växel på vilket varv.
Men som jag alltid säger: Smaken är som baken :)
Exakt, visst kan det vara skönt att köra radiobil ett tag men aktiv körning är vad som är roligt.
/Anders
Användarvisningsbild
av Crille
kör en v70n -01 170hk med automat och jag är helt såld på automat numera.

Provade både manuell oach automat innan jag bestämde mig. har varit lite skeptisk till automat tidigare.
men jag tyckte inte att den manuella var direkt exakt i sina lägen. funkar säkert bra i vanlig alldaglig körning men som aktiv körning vet jag inte om den bidrar till något. (D)

har i och för sig haft ett problem med lådan. och det är B4 lock. växlade framförallt hårt mellan 2 och 3:an ( men även andra syptomer kan förekomma har jag hört ).
Fick dödsdommen på lådan av många "förstå sig påare". men jag kollade runt lite och hittade en blänkare om B4 lock. ett lock med en packning (där packningen släpper från själva lockat) som kostade knapt 200:- och som man med lite kunskap byter på ca 30min. ( finns vissa försiktighets åtgärder att tänka på )
Så det var ju värt att testa i stället för att byta låda.
Vet inte vad en vekstad skulle ha för bytet men tror inte att det kan vara allt för dyrt.

Bilen har nu gått ca 19000 mil och växlar fortfarande utan anmärkning.
Tror inte att en manuell låda hade varit lika omärkt av den körsträckan.

Så om man står i velar mellan manuell och automat. så tar en riktig test tur med båda varianterna både i stad och på lansväg innan det är dags att bestämma sig
Användarvisningsbild
av Ramon
boeder skrev:

//Lars
Det är lite surt att skatten går upp på automat bilar men jag anser att jag nog aldrig kommer att välja manuell om jag inte blir tvungen av andra själ. Skatten påverkar inte mig i val, det är helt riktigt för "gött" att ha, bara "gaasaaa" och svänga. Att man inte gjort det val tidigare på tidigare Volvo´s kan kanske bero på snålheten eller stämpeln som finns kvar att det är en gubbsticka, tråkig körning och allt vad som sägs. Efter att ha kört nu i 1½ månad anser jag att körningen blir roligare och inte lika ryckig utan mjuk & fin men ändå en acceleration som inte de manuella bilarna hänger med på om de inte växlar som tokar. (Vid stoppljus). Vänsterfil vid stoppljus mot en manuell = Ingen suck om inte den manuella ligger på högspänning som man tröttnar på efter ett tag.
Detta var intressant :???: Varför ska de höja skatten på bilar med automatlåda i?
Användarvisningsbild
av Driver64
Högre bränsleförbrukning (och därmed högre koldioxidutsläpp) för en automatväxlad jämfört med en manuellt växlad ger lite högre fordonsskatt.

Länk till förslaget på ny fordonsskatt: http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/45555
av matzen10
Driver64 skrev:Högre bränsleförbrukning (och därmed högre koldioxidutsläpp) för en automatväxlad jämfört med en manuellt växlad ger lite högre fordonsskatt.

Länk till förslaget på ny fordonsskatt: http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/45555
Ytterligare en snedvridning med förslag! Har haft en BMW 528 1997/98 med automat och den är snålare än manuell.

M V H
---> Matz
Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]

Laddbox

Beror också på vad man förvä[…]