Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefanito
Hej!

Jag har en v70n 2,4t -00 som rycker vid lätt acceleration, jag får ibland felkod ECM-261A (lower limit) vilket tyder på att motorn får för mycket luft? Jag har läst på lite här på forumet att det kan bero på spjällhuset så jag tänkte skruva bort det och göra rent det, jag har det gamla med vit etikett (Magneti Marelli). Min fråga är..hur tar man lättast bort det? Det verkar ju omöjligt att få bort det utan att ta bort hela insprutnings mojängen eller ska det verkligen gå att komma åt det ändå?

Mycket tacksam för svar
//Stefan
Användarvisningsbild
av CarMan
kopla upp bilen mot ett bra instrument & mät vilken luftmassa du har på tomgång med AC avstängd. troligen har du felet i luftmasemätaren
Hej tack för svaret.
Om det skulle vara luftmassen så skulle väl bilen gå dåligt på tomgång men den rycker bara när man accelererar lätt, aldrig när man gasar fullt eller motorbromsar. Ibland så kan bilen gå bra en stund tills den börjar rycka igen.

Tacksam för svar
//Stefan
På svaret om spjällhuset, så går det att ta bort utan att demontera insuget.

Visst det är trångt och besvärligt, men börja med att ta bort röret till spjället, sitter med klämma i underkant av huset.
Jag demonterade även de givare som satt på röret, så var det lättare att ta ut.
Nu sitter spjället med 4st skruvar som man lossar.
Nu får du själv känna efter hur mycket plats du har, om du vill ta in spjället och göra rent t.ex.

Jag själv fick då göra följande

Dessutom så var mitt kablage draget bakom startmotorns fäste, så även det får lossas tillfälligt för att få ut själva kontakten.
(Kanske inte nödvändigt om du vill göra rent det på plats)
Jag demonterade även fläkten till kylaren för att få mer utrymme att jobba på.

Hoppas det kanske klarnade något...
Användarvisningsbild
av jimDK
Ja, finns mycket lite utrymme.Jag använde en liten spegel att titta in, för att se hur skruvarna satt.

MEN Som CARMAN säger, kanske det inte är din gas-spjäll som orsaker felen.
Han brukar ha rätt diagnos :-)
Har plockat bort spjällhuset och gjort rent det men jag tycker inte att det såg så märkvärt skitigt ut. Såg bara att spjället inte var helt stängt och det stod lite på glänt, ska det vara så? Kan någon snäll själ bekräfta det? Isf skruvar jag tillbaka det och testar att byta lmm istället.

Tacksam för svar.
Stefan
Ja det är lite öppet så att säga. Det skall fjädra tillbaka om du stänger det helt.
Om du mycket försiktigt stänger och öppnar det så känner du ifall det hackar eller bromsas upp när du rör det, framförallt när spjället kommer i kontakt med huset. Det räcker med lite smuts/sot för att det kan kärva.
Se även om det råkat bli avlagringar på kanten på spjället, inte bara huset.

Skönt att du fick monterat loss det iallafall, tänk på att det är bra med en ny packning och väl rengjorde anliggningsytor när du sätter ihop det igen.
Risk för luftläckage annars.
Tack för svaren killar!!
Andreas jag hör inga ljud alls när jag öppnar helt och stänger försiktigt, det enda ljud jag hör är om jag stänger det helt försiktigt men det är fjädern i motorn som knakar lite misstänker jag.

Jim mitt spjällhuset var inte alls så där skitigt, spjället hade tom fortfarande kvar sin mässings färg, det var bara en aning sotigt runt om i huset men bara på den sidan som sitter mot inspruts paketet.

Nu väntar jag på att frugan ska komma hem med ny packning till mig så under tiden får jag väl leta efter en ny lmm på bildelsbasen, hoppas verkligen carman hade rätt om detta nu ;)

Jag återkommer lite senare med resultat.

Tack för hjälpen igen killar.

Stefan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]