Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mille08
NeoSys skrev:Jag kör en V8 och den ligger jag på 1,3 l/m ungefär, kan få ner den till 1,2 vid motorvägskörning.
Enligt en säljare som jag pratat med så drar V8:an mindre än T6:an plus att V8 inte håller på att växla så mycket när man kör med farthållaren och sen är det skönare ljud så klart :lol:
1,3 det låter jävligt lite blandat för en v8 i den storleken. Kan det verkligen stämma?!
Inga flera här på forumet som har v8.an och vad ligger ni på blandad och landsvägskörning?
av mapte
Hej!

Jag har en xc90 T6. Verkar som om det råder en del missinformation kring vad denna bil "drar".
Här är iaf mina erfarenheter.

Blandad ca 1.25

Lansväg 90-100 Km/h 0,99
Motorväg 160 Km/h 1,6

Det är en fyrväxlad automat, 272 hk. Har kört både V8 och 2.5t samt D5.
2.5t samt D5 är så jävla slöa så det är oacceptabelt. :twisted:

/M
av mille08
mapte skrev:Hej!

Jag har en xc90 T6. Verkar som om det råder en del missinformation kring vad denna bil "drar".
Här är iaf mina erfarenheter.

Blandad ca 1.25

Lansväg 90-100 Km/h 0,99
Motorväg 160 Km/h 1,6

Det är en fyrväxlad automat, 272 hk. Har kört både V8 och 2.5t samt D5.
2.5t samt D5 är så jävla slöa så det är oacceptabelt. :twisted:

/M
är det i orginal utförande med 16" och otrimma eller?
av mapte
Denna är inte chippad utan helt i orginal utförande. Den är i exclusive utförande och således med 17" - Jag tror inte man kan ha 16" på T6:an pga av de större bromsskivorna.

Kan väl tilläga att jag är jäkligt nöjd med automatlådan. Man ser en del negativa skriverier här och där men jag tycker den fungerar perfekt. Man kan märka av att det slirar lite i vissa lägen men den fungerar helt ok!

/M
av mapte
Jag gjorde en 8000 mila service för ett tag sedan...gick på 4100:-. Olja,filter,kupefilter.
av wendtm
Hej, jag har en xc90 t6
använder den som vadagsbil
snittar på ungefär 1.17 l/mil
det är en riktigt skön bil att köra på långörningar.
för 2 år sen lånade jag en xc90 2.5t när vi åkte till sälen o då låg den på ca. 1.2 i snitt med 4 personer, takox, långkörning på ca 50 mil/väg och en väckas körning däruppe,
förra året när vi hadde t6:an upp så hamnade vi på precis samma förbrukning. så bränslekostande blir inte någon större skillnad på.
sen beror det klart på körstilen, men xc90 är väl ingen bil som uppmanar en till att köra plattan i mattan vid varje rödljus.
jag tycker att t6:ans växellåda är MYCKET skönare växlar mjukare och inte lika ofta.
2.5t växlade direkt bara man nuddade gasen så skulle den växla ner och hålla på hela tiden.
för mig är t6 ett självklart val
av wendtm
Hej, jag har en xc90 t6
använder den som vadagsbil
snittar på ungefär 1.17 l/mil
det är en riktigt skön bil att köra på långörningar.
för 2 år sen lånade jag en xc90 2.5t när vi åkte till sälen o då låg den på ca. 1.2 i snitt med 4 personer, takox, långkörning på ca 50 mil/väg och en väckas körning däruppe,
förra året när vi hadde t6:an upp så hamnade vi på precis samma förbrukning. så bränslekostande blir inte någon större skillnad på.
sen beror det klart på körstilen, men xc90 är väl ingen bil som uppmanar en till att köra plattan i mattan vid varje rödljus.
jag tycker att t6:ans växellåda är MYCKET skönare växlar mjukare och inte lika ofta.
2.5t växlade direkt bara man nuddade gasen så skulle den växla ner och hålla på hela tiden.
för mig är t6 ett självklart val
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]