Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V Olovsson
Ja, tro det eller ej, hur jag än letar så hittar jag ingen tråd om hur man byter glödlampa till halvljuset på en S60 -05. I mitt fall är det lampan på passagerarsidan som gett upp men det kan vara bra att veta hur man byter båda sidor. Finns det någon manual på forumet om detta?

Tack på förhand!
av S.t.r.a.n.D
Xenon eller halogen??

På nyare P2or har dom inte gjort det lätt för oss bilägare. Det är massvis med prylar ivägen för att kunna göra ett lampbyte som egentligen inte är så svårt.

Om du skulle plocka ner hela fronten och lossa strålkastaren så är det inga problem, och att göra det låter mycket svårare än det egentligen är. Om du inte kommer åt när allt sitter på plats dvs. HAr du xenon blir det jobbigare.
Användarvisningsbild
av marcus86
annars så river du ner fronten, sitter 2st skruvar under listen fram på stötfångaren, sen sitter det 2st på nedre kanten på innerskärmen, sen är det bara dra rakt ut :D
Användarvisningsbild
av CarMan
S.t.r.a.n.D skrev:Xenon eller halogen??

På nyare P2or har dom inte gjort det lätt för oss bilägare. Det är massvis med prylar ivägen för att kunna göra ett lampbyte som egentligen inte är så svårt.

Om du skulle plocka ner hela fronten och lossa strålkastaren så är det inga problem, och att göra det låter mycket svårare än det egentligen är. Om du inte kommer åt när allt sitter på plats dvs. HAr du xenon blir det jobbigare.
det gäler ju inte bara er bilaägare, lika svårt för oss mekaniker.
men på en 05:a så är det väll inte så mycke ivägen, därimot är ju lampan plaserad rätt långt in i strålkastaren & inte mitt i hålet, så det blir lite pirligt att byta den.
av S.t.r.a.n.D
marcus86 skrev:annars så river du ner fronten, sitter 2st skruvar under listen fram på stötfångaren, sen sitter det 2st på nedre kanten på innerskärmen, sen är det bara dra rakt ut :D
5-6 plastpluggar ovanpå också. Glöm inte heller koppla ur dimljusen om du har det så slipper du slita i kablarna i onödan. Samt spolningen.
CarMan skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:Xenon eller halogen??

det gäler ju inte bara er bilaägare, lika svårt för oss mekaniker.
men på en 05:a så är det väll inte så mycke ivägen, därimot är ju lampan plaserad rätt långt in i strålkastaren & inte mitt i hålet, så det blir lite pirligt att byta den.
Jaa givetvis, jobbat på Volvo tidigare och många kommer in bara för lampbyte numer och tror jag slänger in det på fika.
Att lampan sitter dom den gör gör det ju speciellt besvärligt, speciellt på Xenon-modellen, inte lätt alltid.
Tacka vet jag nya lösningen på S80N/V70II m.fl. :)
av V Olovsson
Nu så pajade naturligtvis lampan på förarsidan också, är det svårt att demontera luftburken på en sån här? (Det är vanliga glödlampor.)
av S.t.r.a.n.D
V Olovsson skrev:Nu så pajade naturligtvis lampan på förarsidan också, är det svårt att demontera luftburken på en sån här? (Det är vanliga glödlampor.)
Prova ryck lite. Om den inte lossnar och du inte vågar rycka mer så kan du ta en 10mm hylsa på en förlängare och trycka ihop fästet med och sen dra upp. Du förstår hur när du ser hur den sitter fast.
av V Olovsson
S.t.r.a.n.D skrev:
V Olovsson skrev:Nu så pajade naturligtvis lampan på förarsidan också, är det svårt att demontera luftburken på en sån här? (Det är vanliga glödlampor.)
Prova ryck lite. Om den inte lossnar och du inte vågar rycka mer så kan du ta en 10mm hylsa på en förlängare och trycka ihop fästet med och sen dra upp. Du förstår hur när du ser hur den sitter fast.
Tackar för hjälpen, hade nog inte klurat ut hur den satt fast på egen hand utan skador. Nu gick det lekande lätt och det tog nog inte ens ett par timmar att byta en glödlampa! :D
av S.t.r.a.n.D
V Olovsson skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:
Tackar för hjälpen, hade nog inte klurat ut hur den satt fast på egen hand utan skador. Nu gick det lekande lätt och det tog nog inte ens ett par timmar att byta en glödlampa! :D
Jaa när man väl fått loss luftburken ser man direkt hur den sitter och hur man enkelt lossar den enligt metoden jag beskrev. Men ibland kan det vara försent om fästena redan är trasiga. :)
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]