Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bobobo
Hej!

Har en volvo v70 t5 -01. Körde bilen i lördags utan några som hellst problem. Nu när jag starta den dagen efter så Gick den ryckigt på tomgången, dör ibland & ladder inte mer än 0,4 bar vanligtvis har jag ett laddtryck på 1,0 bar. Det låter nästan som att bilen inte får tillräckligt med bensin när man gasar fullt, misständer vid högt varvtal och gör avgassmällar nästan varje gång jag släpper gasen.

Har fått felkoder: emissioner serv erfodras, Bränsletillförs för låg och gas fördöjning.

Jag har bytt Luffmängmätaren & magnetventilen.
Rengjort Spjällhuset och lagt in programvara som ska klara av om det är slitage i spjällhuset.

Volvo ville inte röra det efterssom bilen är chippad och hänvisa mig till SCT som chippat bilen.
Prata med SCT som sa att det kanske kan vara själlhuset som måste bytas ut & tror inte att det kan vara chippet.

Nån som har haft samma problem ?
Kom gärna med tipps och förslag på vad jag ska göra.

Tack på förhand
MVH
av bobobo
jimDK skrev:Kanske är det bensin-injektion?
(benzin filter? benzin-tryck-sensor? lambda-probe?)

Kanske finns det fler fel. Hur gamla är dina tändstift?

Tändstiften är 3 v gamla Platina Platinum R stift.
Ska hämta bilen på volvo imorgon. Den är på volvo för ett byte av avgassystemet hela vägen så får ny lambdasond. Meddelar vad det är för fel sen när jag fått svar. mvh
av bobobo
Va och hämta bilen på volvo idag, Felkoderna tog dom bort. men på vägen hem kom alla felkoder tillbaka. volvo tror nu att det är nått med styrenheten. Ska lämna in den på måndag för djupare felsökning. Dom tror att antingen kan det vara nån lödning som släppt eller att fukt har kommit in i kablaget. Varför vi tror att det är styrenheten och inte spjällhuset: Följande felkoder har kommit och dom har ju inte nått med chippet eller spjällhuset att göra, som STC Serv Erfodras, Transpondertyp felaktig signal & ECM Programvara felaktig signal, plus att motortempmätaren har lagt av och är hela tiden på noll.

Har nån haft liknande problem snälla snälla hjälp mig med tipps eller råd.
MVH
av Psyko
bobobo skrev:Va och hämta bilen på volvo idag, Felkoderna tog dom bort. men på vägen hem kom alla felkoder tillbaka. volvo tror nu att det är nått med styrenheten. Ska lämna in den på måndag för djupare felsökning. Dom tror att antingen kan det vara nån lödning som släppt eller att fukt har kommit in i kablaget. Varför vi tror att det är styrenheten och inte spjällhuset: Följande felkoder har kommit och dom har ju inte nått med chippet eller spjällhuset att göra, som STC Serv Erfodras, Transpondertyp felaktig signal & ECM Programvara felaktig signal, plus att motortempmätaren har lagt av och är hela tiden på noll.

MVH
Vad för typ av trim har du ?

Mjukvara eller chipp ?

Har du chipp kan jag nästan garantera att du måste byta styrenhet
för att lösa ditt problem.
Dessutom har du ju felkod på ECM programvara :roll:
av bobobo
Psyko skrev:
bobobo skrev:Va och hämta bilen på volvo idag, Felkoderna tog dom bort. men på vägen hem kom alla felkoder tillbaka. volvo tror nu att det är nått med styrenheten. Ska lämna in den på måndag för djupare felsökning. Dom tror att antingen kan det vara nån lödning som släppt eller att fukt har kommit in i kablaget. Varför vi tror att det är styrenheten och inte spjällhuset: Följande felkoder har kommit och dom har ju inte nått med chippet eller spjällhuset att göra, som STC Serv Erfodras, Transpondertyp felaktig signal & ECM Programvara felaktig signal, plus att motortempmätaren har lagt av och är hela tiden på noll.

MVH
Vad för typ av trim har du ?

Mjukvara eller chipp ?

Har du chipp kan jag nästan garantera att du måste byta styrenhet
för att lösa ditt problem.
Dessutom har du ju felkod på ECM programvara :roll:

Har Mjukvara. SCT i kungälv som laddat in det. mvh
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]