Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mille08
tjena
går i banorna på att byta min v70 mot en xc90. körde polarns nyinköpta(beg) xc90 T6, blev helt såld!!!!
Nu hade han bara ett par knappar precis ovanför växelspaken sen var det små adapter knappar. Är det någon som har en xc90 med alla knappar med funktioner, och vad är det för funktioner??? om man åker ca 2500 mil per år är T6:an dyr att köpa då eller ska man ha 2.5t motorn, skiljer sig det i komfort mm??

tacksam för svar

bild på bil med många funktioner. http://www.blocket.se/malmo/Volvo_XC90_ ... ?ca=11&w=3
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Strömställare fällbara nackstöd
Strömställare fällbara backspeglar
Strömställare spinnreglering STC
Strömställare spinnreglering DSTC
Strömställare extraljus
Strömställare barnsäkerhetslås
Strömställare BI-FUEL
Strömställare bakre luftkonditionering
Strömställare Privatlås
Strömställare Backsensor
Strömställare Larm
Strömställare Kurvljus

Dessa finns till Xc90 tror jag fick med alla :P

Jag har full knapprad i min S60 sista mjukvaran laddas på ons... 2 från början.. 2 moddade jag själv då det inge finns mjukvara (fällbara nackstöd, och parksensorn för gpsén)
Bild

T6 törstigare, högre skatt, ev högra försäkring också?? Så räkna med att en 2,5T är billigare...
av mille08
mini-ice>>>>>tack för svaren. Riktigt snyggt och skönt med dessa knappar!!! :wink: men T6:an har skönare och mullrigare ljud :wink:
Användarvisningsbild
av bjornw
mille08 skrev:mini-ice>>>>>tack för svaren. Riktigt snyggt och skönt med dessa knappar!!! :wink: men T6:an har skönare och mullrigare ljud :wink:
Om jag inte kommer ihåg helt fel så har T6 en 4-stegad automat, iaf MY03 till MY05. Kan vara att man ändrade till MY06 eller faceliften MY07. Den i kombination med den stora motorn och tunga bilen gör att den drar ohemulskt med soppa. Det är praktiskttaget omöjligt att komma under litern oavsett hur man kör. 2.5t har en medelförbrukning på mellan 1.2 och 1.5, T6 drar mer. Förutom att det kostar enorma pengar så måste du tanka på väg till macken ?:-/ Soppan skulle kosta dig ca 45 kkr per år, dieseln till en D5 skulle kosta ca 25 kkr. Dessutom har du ett sämre andrahandsvärde på T6an. Den är också dyrare i service och underhåll.

Prova en D5 innan du bestämmer dig, den är rätt mustig den med, speciellt om du chippar den. Men visst, den går inte lika bra som bensinarna, men om det är prestanda du är ute efter är du ändå fel ute med en XC90 :wink:
av mille08
bjornw skrev:
mille08 skrev:mini-ice>>>>>tack för svaren. Riktigt snyggt och skönt med dessa knappar!!! :wink: men T6:an har skönare och mullrigare ljud :wink:
Om jag inte kommer ihåg helt fel så har T6 en 4-stegad automat, iaf MY03 till MY05. Kan vara att man ändrade till MY06 eller faceliften MY07. Den i kombination med den stora motorn och tunga bilen gör att den drar ohemulskt med soppa. Det är praktiskttaget omöjligt att komma under litern oavsett hur man kör. 2.5t har en medelförbrukning på mellan 1.2 och 1.5, T6 drar mer. Förutom att det kostar enorma pengar så måste du tanka på väg till macken ?:-/ Soppan skulle kosta dig ca 45 kkr per år, dieseln till en D5 skulle kosta ca 25 kkr. Dessutom har du ett sämre andrahandsvärde på T6an. Den är också dyrare i service och underhåll.

Prova en D5 innan du bestämmer dig, den är rätt mustig den med, speciellt om du chippar den. Men visst, den går inte lika bra som bensinarna, men om det är prestanda du är ute efter är du ändå fel ute med en XC90 :wink:
tja björn. hur har du räknar på drivmedels kostnaden?? var otroligt stor skillnad. Blir det samma skillnad med en 2.5t?
Användarvisningsbild
av bjornw
mille08 skrev:tja björn. hur har du räknar på drivmedels kostnaden?? var otroligt stor skillnad. Blir det samma skillnad med en 2.5t?
T6 2500 mil * 12kr/liter * 1.5 liter/mil = 45 kkr
2.5T 2500 mil * 12kr/liter * 1.3 liter/mil = 39 kkr
D5 2500 mil * 11kr/liter * 0.9 liter/mil = 25 kkr

Det finns förståss en viss osäkerhet i räkningarna men du har iaf riktvärden. Dieseln kostar mer i skatt per år, hur mycket beror på årsmodell.

Förmodligen drar inte V8:an mycket mer än T6:an så om du prompt ska ha en bensinare och inte bryr dig om kostnader så är den ännu maffigare. :P
av mille08
bjornw skrev:
mille08 skrev:tja björn. hur har du räknar på drivmedels kostnaden?? var otroligt stor skillnad. Blir det samma skillnad med en 2.5t?
T6 2500 mil * 12kr/liter * 1.5 liter/mil = 45 kkr
2.5T 2500 mil * 12kr/liter * 1.3 liter/mil = 39 kkr
D5 2500 mil * 11kr/liter * 0.9 liter/mil = 25 kkr

Det finns förståss en viss osäkerhet i räkningarna men du har iaf riktvärden. Dieseln kostar mer i skatt per år, hur mycket beror på årsmodell.

Förmodligen drar inte V8:an mycket mer än T6:an så om du prompt ska ha en bensinare och inte bryr dig om kostnader så är den ännu maffigare. :P
körde en v8 igår och den låg på 1,4 blandad körning. beror självklart om man har tung fot. Men fyyyy fan vad skön den var och köra och vilket härligt muller för att vara en VOLVO!!!
av V70n 01
hej har en xc90 03 2,5t trimmad hos bsr steg 2 o den ligger runt 12,1 12,4 beroende på hur mycke man gasar
av NeoSys
Jag kör en V8 och den ligger jag på 1,3 l/m ungefär, kan få ner den till 1,2 vid motorvägskörning.
Enligt en säljare som jag pratat med så drar V8:an mindre än T6:an plus att V8 inte håller på att växla så mycket när man kör med farthållaren och sen är det skönare ljud så klart :lol:
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]