Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FXWG
Kan vi sluta vara Messershmits och komma till sak? Du får åka till Mekonomen eller annan firma som säljer reservdelar och köpa en ny oljeplugg+ koppar bricka. Ta bort den befintliga, på något av de sätt som beskrivs här ovan,skruva i den nya och fyll i olja...Voilla! hur svårt kan det vara. :)
När hela infästningen snurrar?

Det känns i alla fall så när man skruvar på pluggen.
Användarvisningsbild
av emwtur
Tja ! antingen är gängorna sönderdragna på pluggen eller tråget - eller också har gänghylsan släppt från tråget - i så fall borde du se att även biten runt pluggen följer med runt när du vrider på pluggen.
I vilket fall som helst skulle jag försöka få tag på ett nytt tråg på skroten och en ny packning innan jag försöker mig på mera våld för att tvinga ut pluggen.
jag vet inte om man kan byta tråget utan att lyfta ur motorn men det "borde" gå ?
tråget verkar ju finnas på skroten för 500:- och uppåt ( och då får du ju med en plugg)
pluggen 25:- på tex meca
trågpacking 150:-

/emwtur
ok ja får ta och kolla på detta med tråg på skroten och höra med min mek.
Om det inte läcker olja ur bottenpluggen då det snurrar,kan du komma billigt undan genom att köpa en oljebytarpump för 99 kr på Biltema och suga ur oljan genom oljestickshålet och tömma den denvägen för oljebyte.Den känns onödigt att lägga ner så mycket pengar för en onödig tråg och mekaniker kostnad på en så gammal bil.Det finns säkert annat viktigare på bilen som behöver de pengarna.
sant och jag funderar faktiskt på att köpa mig en elektrisk pump "me lat" :P
Nu har jag fått annat att bry mig i men får läsa på lite om det i andra trådar då det verkar vara någe som e vanligt på min modell :(
av lifty
Jag har råkat ut för samma sak på min nyinköpta 740. Oljepluggen satt fastbankad i tråget med hjälp av gängtejp och gummipackningar, finns alltså inga gängor kvar i tråget. Hur löser jag det smidigast och billigast?

Plocka ner tråget verkar ju vara lite jobb, kollade under och det såg ut som att växellådan måste bort om man ska ha ner tråget?

Gänga upp hålet med större gänga, kan det funka? Svetsa igen skiten och suga ur oljan i fortsättningen? Eller vad finns det för förslag :???:

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]