Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ängby
Har en 08 ,V70, 2,4 D, 163 hkr. Trots att jag försöker undvika mer än 1 500 varv såväl i stad som i stan (95 % stad = stockholm med alla köer) har jag svårt att komma under 8,1 i medelförbrukning. Normalt eller inte?

Ängby
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Välkommen till forumet!

Har du manuell eller automat?
95% stadskörning då är det inte så konstigt att det går åt en del bränsle. Men välkommen att söka på forumet det finns många trådar om förbrukning. `

/Kalle
av swemax
Osäker på diesel men på bensinare är det bättre att accellerera till "målfart" på den växel som klarar det utan övervarvning och sen i med högsta möjliga.
Att jobba igenom varje växel för att hålla nere varvet brukare ge högre förbrukning
av swemax
Det har inte jag
Användarvisningsbild
av AndersP
Ängby skrev:Jag har automatlåda
matlåda ? :-DD
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Sammanfogade de 4 inläggen ovanför det här till denna tråden då trådskaparen tryckt på nytt ämne istället för besvara, antar jag :wink:
av Linqid
Nu gäller visserligen tråden en användares 2,4D men då tråden trots allt heter bränsleförbrukning passar jag på att lägga in en liten kommentar angående förbrukning. Våran V70 2,0F MY09 har en smått enastående medelförbrukning på 1,35 l/mil enligt färddatorn. Receptet för denna framgång är korta sträckor, mycket körning i centrala Göteborg och plågan på höga varv för att få farkosten att gå framåt. Saaben med dubbelturbo och 180hk/400Nm rullar som jämförelse på 0,6 l/milen...

Om färddatorn stämmer på Volvon har vi inte riktigt vågat kolla.. :wink:
av perhall
Linqid skrev:Nu gäller visserligen tråden en användares 2,4D men då tråden trots allt heter bränsleförbrukning passar jag på att lägga in en liten kommentar angående förbrukning. Våran V70 2,0F MY09 har en smått enastående medelförbrukning på 1,35 l/mil enligt färddatorn. Receptet för denna framgång är korta sträckor, mycket körning i centrala Göteborg och plågan på höga varv för att få farkosten att gå framåt. Saaben med dubbelturbo och 180hk/400Nm rullar som jämförelse på 0,6 l/milen...

Om färddatorn stämmer på Volvon har vi inte riktigt vågat kolla.. :wink:
Det stämmer ju ganska bra med hur det ska vara. Diesel 30% mindre än bensin, Etanol 35% mer än bensin... men 2,0F är törstig om man kör hårt (har kört såna på etanol kring 1,8) men snål om man kör lugnt. Mer spridning än på många andra motorer.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]