Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrikb73
Hej,

Jag är rookie här men inte med att äga och köra Volvo. 2001 så köpte jag en S60 T5 (SMR064) med mkt bra utrustning, den bilen körde jag i tjänsten ca 18000 mil. Den fungerade kanon i 2,5 år tills lådan rasade. Fick en ny på garanti. 2003 köpte jag en V70 T5 (UKJ661) med ännu mer utrustning och den var fantastisk. 2006 böt jag till en V70 D5 (XNY556) med all utrustning som var toppen. i december 2007 tog jag ut en V70 II 2,4D (GNE473) med mycket utrustning (kanonbil) som jag körde ett BSR-kit till. Dessvärre hade jag probl med den så Volvo tog tillbaks den för service. Nu kör jag en XC90 D5 R-Design med BSR som jag är grymt nöjd med.

Grejen till att jag blev member här är för att jag nyss köpt en V70 T5 -02. Jag har sett en hel del superfina ombyggda/faceliftade V70´s med antingen R-front eller med de nya faceliftade strålkastarna i klarglas fram och bak...dock utan xenon. Vart hittar man sånt...? Kostar det fläsk? Är det svårt att greja till...? Jag har även sett att Vparts säljer USA-ljus för V70N med orange blinkers, de ser för övrigt ut som R-ljusen. Är de ok i Sverige och är de svåra att montera och kostar det apa att be ngn göra åt mig...? Hur är bilen med R-fälgar 18-19"? blir den grymt stötig och skrapig...? jag har aut nivåregl i bilen med sportchassie. Nästa grej är att jag gärna vill ha faceliftens ändrör i rostfritt? Vart? Pris? Kan jag som är mkt okunnig montera det själv...? Är det bara att sätta dit... ? Sedan har jag lite strul med kärran. Automatlådan rycker lite på 2-3-4 samt 4-3-2 ibland. Det känns som att den slirar lite först sedan "slår i" växeln. Den har varit inne på Rejmes i Örebro och de har bytt/eller satt dit ett lock i växellådan. Den har blivit bättre men det kunde ta från 20 mil till 200 mil innan växellådan anpassat sig till min/vår körning. Jag vet inte jag... jag tycker den är trist att köra tack vare det. Vad göra???? Nästa grej var att den läckte lite olja från ngnstans. Rejmes hittade läckan som satt i ett sprucket returrör till turbon och böt. Bra nu tror jag. Yttertempgivaren är ur funktion...tror jag. Det står -- i displayen. Hur grejar jag till det och vad kostar det...?

Vänligen alla Volvovänner hör av Er till mig ang detta. Det är en jäkla massa frågor som jag verkligen vill ha svar på.

Tack på förhand!
av S.t.r.a.n.D
Henrikb73 skrev: Grejen till att jag blev member här är för att jag nyss köpt en V70 T5 -02. Jag har sett en hel del superfina ombyggda/faceliftade V70´s med antingen R-front eller med de nya faceliftade strålkastarna i klarglas fram och bak...dock utan xenon. Vart hittar man sånt...?Begagnatmarknaden är ett hett tips. Blocket samt säljes-avdelningen på detta och flera andra forum. Du kan även hitta på skrotarna om du har riktigt tur, men såna prylar försvinner snabbt där. Kostar det fläsk? Är det svårt att greja till...? Byta front är busenkelt men kom ihåg att det inte bara räcker med själva fronten, du måste även byta bakstycket, sidokonsollerna och dämpmaterialet för de är inte samma på R-fronten och de vanliga. Strålkastarna är också enkla rent monteringmässigt (fronten måste tas ner bara) men sen måste du modda om kablaget för det passar inte på din -02. Jag har även sett att Vparts säljer USA-ljus för V70N med orange blinkers, de ser för övrigt ut som R-ljusen.Nja, inte riktigt. R-ljusen har klarglas på halv- och helljus. R-ljusen ser exakt lika ut som 02-04 Xenon fast med silver insats istället för svart. Är de ok i Sverige Står på hemsidan att de är OK i sverige och på besiktningen och är de svåra att montera och kostar det apa att be ngn göra åt mig...?De klarar du nog själv, annars finns det säkert nån vänlig själ som hjälper dig. Hur är bilen med R-fälgar 18-19"? blir den grymt stötig och skrapig...?Den blir grymt mycket snyggare. Stötigare..jaa givetvis mer än med 15-16 men beror på hur kräsen du är. Jag som är van 20" tycker en med 18" går mjukt, haha. jag har aut nivåregl i bilen med sportchassie. Nästa grej är att jag gärna vill ha faceliftens ändrör i rostfritt? Vart? Volvo om du vill ha exakt samma Pris? Kan jag som är mkt okunnig montera det själv...? Är det bara att sätta dit... ? Sedan har jag lite strul med kärran. Automatlådan rycker lite på 2-3-4 samt 4-3-2 ibland. Det känns som att den slirar lite först sedan "slår i" växeln. Den har varit inne på Rejmes i Örebro och de har bytt/eller satt dit ett lock i växellådan. Den har blivit bättre men det kunde ta från 20 mil till 200 mil innan växellådan anpassat sig till min/vår körning. Jag vet inte jag... jag tycker den är trist att köra tack vare det. Vad göra???? Nästa grej var att den läckte lite olja från ngnstans. Rejmes hittade läckan som satt i ett sprucket returrör till turbon och böt. Bra nu tror jag. Yttertempgivaren är ur funktion...tror jag. Det står -- i displayen. Hur grejar jag till det och vad kostar det...?

Vänligen alla Volvovänner hör av Er till mig ang detta. Det är en jäkla massa frågor som jag verkligen vill ha svar på.

Tack på förhand!
Hej och välkommen hit!! Hoppas du kommer trivas. Jag bakade in mina svar i din text ovan.
av Henrikb73
Ahh... Fasiken vad schysst. tack för snabba svar. Jag hör av mig om mer krånglar...
av J.F.S
Angående automaten så kolla oljan. Den ska vara röd och inte lukta bränt. Byttes bara locket eller spolades lådan?

Tempgivaren sitter i ytterbackspegeln/speglarna. Minns inte om det höger/vänster eller båda :)

Åk till Biltema och inhandla denna:
http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=117144

Sen surfar du hit och beställer en sådan: http://sv.bsr.se/products/list/ppc-diagnos/
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]