Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av urla
Jag har tröttnat på att bläddra med kartor och funderar på gps,
det finns en på bilia som heter Navman iCN 320,
Funkar denna i verkliga livet?
Jag behöver kunna hitta rätt även på landsbyggden,
Finns det kanske bättre köp än denna?
Den får inte vara dyr (Jag är gift) :(
Användarvisningsbild
av frilins
Jag köpte en sådan till mina föräldrar och den fungerar utmärkt!
Har inte en massa finesser som pekskärm och liknande så man får knappa in adressen men det är inga problem, enkelt.
Kartorna är Sverige, Danmark och Norge.
Faktiskt jättebra. :D
Användarvisningsbild
av ufriman
Du skall välja en gps med "SIRF III" chip det gör GPSen mer snabbstartad och lättare att ta in satteliterna.
av urla
Men jag läste någonstans ang kartprogram att "alla större vägar är med"
Större europavägar etc hittar man ju på ändå?
Funkar det på svenska landsbyggden med sina konstiga adresser?
Användarvisningsbild
av 911RS
Själv har jag en ViaMichelin installerad i min Palm T5. Där är inte småvägarna problemet jag har hitentills inte hittat en väg som inte finns med utan det är snarare tvärtom. Det medför att den ibland vill ta lite dumma vägar (fast jag kört AWD). Den har också lite otyg förs sig som att den t.e.x. vill svänga lite till höger eller vänster på en rak motorväg, men efter att ha testat en TomTom visade det sig att den hade liknande hyss för sig dessutom pratade jag med en som hade en Navman iCN 320 köpt från Volvo och den hade liknande hyss för sig.

Men jag tror att du blir nöjd du kommer att hitta ditt du ska (det har aldrig felat) men ibland kanske den inte tar bästa vägen men det vet du bara om du hittar och du har störst nytta av navigatorn när du inte hittar :lol:
av Teemu
911RS skrev:Själv har jag en ViaMichelin installerad i min Palm T5. Där är inte småvägarna problemet jag har hitentills inte hittat en väg som inte finns med utan det är snarare tvärtom. Det medför att den ibland vill ta lite dumma vägar (fast jag kört AWD). Den har också lite otyg förs sig som att den t.e.x. vill svänga lite till höger eller vänster på en rak motorväg, men efter att ha testat en TomTom visade det sig att den hade liknande hyss för sig dessutom pratade jag med en som hade en Navman iCN 320 köpt från Volvo och den hade liknande hyss för sig.

Men jag tror att du blir nöjd du kommer att hitta ditt du ska (det har aldrig felat) men ibland kanske den inte tar bästa vägen men det vet du bara om du hittar och du har störst nytta av navigatorn när du inte hittar :lol:
Tror att detta svängande på tex raka motorvägar kan ha samband med att en gammal huvudväg gått där tidigare. Min Navman säger dock inte sväng utan den säger tex håll till vänster när en väg delar sig. (Förutsatt att man skall däråt förstås) Hel nöjd med min Navman Pin 570. Den blev dessutom lite snabbare i samband med uppdateringen.
Användarvisningsbild
av christer
Hej.
Jag har just köpt en Mio 269 Plus som har kartor på hårddisk för hela Europa.
Funkar suveränt. Varnar om jag kör för fort på 90-väg (om denna info finns i databasen).
Har även skaffat PoiWarner och laddat in alla fartkameror som finns i Sverige. Även här får man varning, fast på engelska.
Till denna nyttosak kan man köpa till en TMC-mottagare och få meddelanden i realtid från Vägverket för att undvika köer mm. (Har ej TMC ännu...).
av Frigge
Alla navigatorer har för o nackdelar, oftast kommer ju kartmaterialet från samma leverantör. Dom 2 största är väl Teleatlas o Navteq idag.
Själv har jag en Mio 168 med Destinator PN i som jag är helnöjd med.
Men visst händer det att den säger håll till höger även på motorväg den oxå men jag har testat en hel del navigationsprogram o alla har viss "dumheter" för sig. Dock kommer man dit man ska utan större problem.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag kör med Mio 268 som har uppgraderad mjukvara med senaste kartmaterialet. Vad jag tycker? Tja, ibland kan jag tycka att den ger "lite" märkliga vägbeskrivningar. Men i det stora hela så gör den det den är till för, att ge en vägledning till en destination!
Till en början kände jag mig besviken på den. Men, efter att lärt mig dess vägbeskrivningar så ser jag den näst intill oumbärlig då jag färdas på outforskade platser!

Nu har jag inget annat att jämföra med, men om jag skulle ge ett betyg mellan 1 & 10 så ger jag den en 7:a.

PS! Planerar ett köp av en TMC-mottagare till enheten, vilket skulle kunna öka betyget en aning. DS!
av Rikhard
kör med en kombinerad handdator och gps funkar bra, det ända den inte tar in e små vägar med PL adresser, sen ska du se till att du har en fräsch uppdaterad karta när du köper. har en kompis som köpte en där dom lovade att den hade nyaste kartan, men det hade den inte. går ju snabbt med alla vägbyggen
Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]

740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]