-94 9000 2,3T cse skrev:*pettson* skrev: Tur att sbp ska konkurrensutsättas.. ..
Mmm, jätte-tur, för övrig konkurrensutsättning har ju alltid fungerat jättebra. Konkurrentsättningen av äldrevården är verkligen lyckad... :???:
Hade faktiskt ingen aning om att bilprovningen var kommunal och betalades via kommunala medel..
Till att börja med är bilprovningen INTE STATLIG. Den är driven av diverse intresseorganisationer. Intresset är dock endast pengar eftersom vi tillbringar allt mindre tid på provningen med allt färre fel och har allt äldre bilar som fungerar allt sämre om vi som skruvar med dom får säga nåt.
Jag betalar gladeligen 500spänn istället för att nån faktiskt KONTROLLERAR min bil och vågar säga ifrån om nåt är fel. Idag betalar jag mindre och hälften av dom fel jag dömt ut på en bil som trafikfarliga slinker igenom. Kunden blir irriterad skäller ned mej.. kör 100 mil och sen rasar det som jag varnat för.
Ta två drivknutar utan fett och obefintliga damasker, kan rasa närsomhelst när dom knakar som knäckebröd. Men icke, inga poäng men drygt 100 mil senare pajade vänster drivknut och drivaxeln delade på sej. Man kan säga att det slog sönder det mesta i det hjulhuset. Det hände på 90sträcka med avkörning som följd. Men trots detta så påpekar sbp att det är inte nåt trafikfarligt och därmed har dom ingen anledning att anmärka.
Du vet att du kan besiktiga din bil idag utan anmärkningar och ändå bli tillbakaskickad av t.ex polisens tekniska personal då dom funnit fel som DOM tycker är tveksamma? Ska det vara möjligt med en nybesiktigad bil?
Hur kan det bli så? Enkelt.. Hela kvalitetskontrollen av avsyningen styrs av statistik. Om du anmärker på 9 spindelleder idag och dagens snitt endast är 2 så har du varit övernitisk.. Om du har två och snittet är 9 får du skärpa dej.. Om du är övernitisk eller undernitisk under en tid, får du en kontrollant upp i nacken som ska kolla hur du sköter ditt jobb. Felen har alltså varierande allvarlighetsgrad beroende på hur snittet ser ut just nu.
Men nu pratar vi faktiskt om folks säkerhet och inget annat, så om jag reparerar din bil i enighet med kontrollsystemet som finns på sbp så skulle du aldrig någonsin komma tillbaka till mej för en andra reparation..
Nej.. Antingen helstatligt utan vinstkrav och med bra utbildning på personal. ELLER helt konkurrensutsatt av nån som vågar sticka ut hakan och verkligen synar bilarna.