Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Claes75
Tänk på att bilen inte är helhetsgodkänd om du sätter dit xenon. Detta kan skapa problem, om inte annat på bilprovningen då du får byta tillbaka till "vanliga" lampor för att bli godkänd.
Användarvisningsbild
av Mr Skidmark
Bilprovningen vet ju inte om just denna bil är helbilsgodkänd med Xenon eller inte, det är ju som att besikta (eller registreringsbesikta) en helbilsgodkänd bil med t ex 18 eller 19 tumshjul, dom kollar bara bärigheten på däcken, inte storleken. Själv ska jag besikta min bil med R-ljusen (xenon) och tar för givet att det inte blir problem eftersom jag använder originalljus. Dom gånger jag besiktat bilar med Xenon original har inte bilprovningen kollat om nivågivaren fungerar, dom kollar ju bara om ljusen står för högt i normalt körläge.

Skräm inte upp Mr M i onödan :wink:
av Frigge
Claes75 skrev:Tänk på att bilen inte är helhetsgodkänd om du sätter dit xenon. Detta kan skapa problem, om inte annat på bilprovningen då du får byta tillbaka till "vanliga" lampor för att bli godkänd.
Dock stämmer det att bilen INTE är Godkänd i Helhetsgodkännandet OM man konverterar till Xenon. Hur man än vänder o vrider på det KAN MAN få problem, värt att ha i bakhuvudet åtminstone.

/Fredrik
av Mikael G
Mr Skidmark skrev:Bilprovningen vet ju inte om just denna bil är helbilsgodkänd med Xenon eller inte, det är ju som att besikta (eller registreringsbesikta) en helbilsgodkänd bil med t ex 18 eller 19 tumshjul, dom kollar bara bärigheten på däcken, inte storleken. Själv ska jag besikta min bil med R-ljusen (xenon) och tar för givet att det inte blir problem eftersom jag använder originalljus. Dom gånger jag besiktat bilar med Xenon original har inte bilprovningen kollat om nivågivaren fungerar, dom kollar ju bara om ljusen står för högt i normalt körläge.

Skräm inte upp Mr M i onödan :wink:
Det är väl inte så svårt för besiktningen att kolla i.o.m. att dom dippar vid start och ställer sen in sig rätt. Om man eftermonterar så ställer dom ju inte in sig när du sätter på tändingen utan tänds bara upp som vanliga hallogenlyktor. Nu pratar jag lyktorn från 02-04, -05:ans lyktor ska visst inte dippa vid uppstart har jag hört.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Har Xenon orginal på denna bil. Och hade eftermonterat på gamla bilen från http://www.xenonljus.nu Och var grymt nöjd. Det är väl en smaksak på hur mycket man vill lägga. O visst det bländar lite men inte mer eller mindre än alla andra. Sen vad är problemet vid besiktning? Det tar 5min att byta lampan....

/F
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]