Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

jag undrar över jag har märkt idag att det finns många dörslag på min bil bucklor o sådär, jag har en helförsäkring från trygghansa och har reducerings försäkring betalar jag 0kr då för min parkerings skador eller ska jag betala? en sista fråga hur tar jag mig tillväga jag hörde att man måste gå till polis dom ska besikta o grejer lite hjälp tack så länge
Om du har Helförsäkring (Vagnskada) så kan du få ut skador av olika de slag, till exempel om någon vandaliserar din bil så gäller den. Det vill säga 1 händelse 1 självrisk som ofta ligger runt 3000 kronor. Det går inte att samla på sig en mängd olika händelser som hänt under flera månader och säga att nu är det dax att snygga till bilen. Så dina dörruppslag som kanske hänt under flera månader får du troligen ta hand om själv och se som normalt underhåll för att hålla bilen i trim. Tyvärr så har vi idag människor som skiter i sina egna och andras bilar och därför ser dörruppslag som något normalt !!
Det vore inte särskillt bra om man kunde samla på sig diverse skador,........jag vågar inte ens tänka på hur hög premien skulle bli för oss bilister. Tänk på att ju flera skador desto högre premier för oss, det är vi själva som betalar alla skador, inte Försäkringsbolaget dom bara "förskotterar" för att sedan ta ut det av oss som betalar premier.
"There is no free brekafast ever" är det som gäller.
:D
Du måste polisanmäla skadan ja.
Men du behöver inte besikta den hos polis.
Ditt försäkringsbolag skickar dig till besiktning av skadan.
Visst får du ersättning för skador som uppkommit för flera månader sen.
Jag polisanmälde parkerings skada förra veckan för nått som hände i mitten av Juli.
Volvia skickade mig på besiktning av bilen. Nu ska bara bilen fixas.
Jag vet inte hur ni tänker just nu faktiskt.
1. Om du skall använda din egen VAGNskadeförsäkring så krävs inga polisanmälningar vad jag vet, man kontaktar sitt försäkringsbolag o åker till deras Skadecenter och ersättning till dig som försäkringstagare utgår från din försäkring.

2 Om du får en skada av till exempel utländskt eller okänt trafikförsäkringspliktigt fordon så kan du få ersättning från TRAFIKförsäkringsföreningen som är en sammanslutning av samtliga Trafikförsäkringsbolag, där krävs det Polisanmälan som man tar med sig till sitt försäkringsbolag då dom hanterar själva skadan och vad en eventuell reparation kan komma att kosta.

3. Som jag tidigare skrev, har du fått flera skador under flera tillfällen så kan du inte samla på dig dessa, typ vä. framdörr i Lördags, o hö. bakdörr i Söndags. Det blir då två olika skador med två självrisker om du använder försäkringen på din bil.
:D
Själv råkade man ut för ngn jäkla drummel idag :-(O) , de har kört emot hö framskärm så det är svart färg och lite avskavt längs kanten på hjulhuset men inga bucklor eller liknande. Blir till att ta fram rubbing och polish i morgon och försökta polera bort det mesta, sen får man väl köpa ett lackstift och fylla i de märken där färg saknas...

Jäkla trist då bilen var helt repfri innan, men det är väl alltid värst med första repan....
Martinmat skrev:...men det är väl alltid värst med första repan....
Jo... När man sen får en nyckelrepa efter hela sidan så ger man upp... :(
Men wissel

Har du en parkerings skada så vill/kräver iallafall VOLVIA att du först gör en polisanmälan. Övriga bolag vet ja inte.

Nu är man ju inte dum o säger att först fick ja en skada igår sen en ny idag , osv.
I sådant fall tar man ju det på en o samma dag :wink:
Javisst är det så, själv fick jag en kundvagn modell tyngre rätt i framskärmen, sedan går dom runt bilen o klipper vänster bakdörr när dom fortfarande var igång. Sedan lämnade dom vagnen mot bilen o drog därifrån....hann inte med att se reg.nr.
Detta var för 14 dagar sedan, igår i Farsta centrum, en pensionärspulka kör in i nästa p-ficka intill min med ett avstånd på 30 cm. Tantaloran skall ta sig ur bilen med arslet före som alla kärringar som går ur en bil gör, vilket gör att det klonkar på rejält i min bil, dom märker förstås inget, jag står 15 meter bort o tittar förundrat.....nya märken förstås.
"Nu är man ju inte dum o säger att först fick ja en skada igår sen en ny idag , osv.
I sådant fall tar man ju det på en o samma dag"

Att ljuga så = Försäkringsbedrägeri = Inte Okej enligt mitt sätt att se det.

Kan du däremot styrka via en polisrapport att ett Trafikförsäkringspliktigt fordon åsamkat ditt fordon en skada så anmäler man det till just Trafikförsäkringsföreningen, dom kan i vissa fall esätta skadorna på din bil utan självrisk........det kräver att när du kommer till din skadade bil direkt kontaktar polisen som kan styrka att skadan skett just här just då. Då används inte din Vagnskadeförsäkring överhuvudtaget.

Du kan "använda" din Volvia Vagnskadeförsäkring utan polisanmälan om du till exempel krockat med någon, du behöver inte polisanmäla detta, om du o motparten skriver skadeanmälan så räcker det. Polisen gör i detta läget en enda bedömning vilken är att avgöra om någon av er varit vårdslös i trafik vilket inte har ett dugg med Vållandet av krocken att göra. Polien avgör ALDRIG vållandefrågor bara utreder eventuell Vårdslöshet i trafik inget annat.
Ja jag vet att detta är föremål för många diskussioner......
Freddie :D
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]