Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Min Biltema strategi:
Om jag hittar delen hyfsat lätt tar jag en chans.
Annars går jag till Mekonomen.

Det jag irriterat mig mest på i sistondet är att 2 gånger av 3 så är sidhänvisningen i katalogen helt fel. Fattar inte att det skall vara så svårt. I min butik har jag gett upp om att försöka få någon slags hjälp av personalen. De är för få ....
Så fördelen med Mekonomen är att de fortfarande har service. Jag lämnar bilnummret och de plockar fram rätt del till mig, så jag slipper göra deras jobb.

Fast Mekonomen har ju blivit mycket dyrare sista åren. Så servicen kostar ju ....
Användarvisningsbild
av Tomas88
Eller så är det all tv-reklam som kostar.
Mekonomen handlar jag nästan aldrig på. Är ju tom ofta dyrare än Volvo.
Användarvisningsbild
av vetten
Som jag har skrivit här tidigare så är det inte att märkningen av deras produkter alltid är rätt, utan ibland kan vara helt missvisande och vad det beror på det får väl deras web-skruvare ta en funderare på ?:-/
När jag ska köpa luftfilter till vinterbilen , en 440 så är det på Renault eller Mitsubishi filter som jag får gå på :-O) Sjukt ?:-/ Ja det är klart det är :-O) Varför inte kolla efter före, innan man lägger upp eller ut i katalogen :?:
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag har tidigare sagt att biltemas broms-ok är bra på biltema. Det kanske de är, om man har tur. Jag tänker i alla fall aldrig köpa mig ok därifrån igen.

Jag köpte nya ok där för ett par månader sedan till min v40 (bakre oken). Det började jäkligt bra, tills dess att ena okets handbromsarm gick sönder. Den släppte på något vis inne i själva oket, vilket gjorde att handbromsmekanismen såklart blev helt frånvarande. Detta hände efter kanske en vecka och efter 5-7 dragningar i kryckan vid parkering. Typiskt tänkte jag, såklart ska jag få en måndagsexemplar så jag får ta och byta oket på garantin. Sagt och gjort. Hem och monterade mitt nya ok och justerar kolven och vajern så att det blev tajt och fint. Titta så att balansplattan i kupén står vinkelrätt i förhållande till den främre vajern och att armen på oket ligger på stoppet när jag släppt på kryckan. Åker 3-4 veckor senare och besiktigar bilen och får nerslag på handbromsen, den tar ingenting på ena vänster bakhjul (det jag redan bytt två gånger). Blir såklart jävligt förbannad och passar på att kolla på oket medan bilen är upphissad. På något underligt sätt har armen slutat åka tillbaka till stoppet och ligger istället i "botten". Tittar upp saken noggrannare när jag kommer hem. Jag kunde med lätthet knacka upp armen till sitt ursprungsläge och balansplattan i kupén står helt snett. Då gjorde jag det enda raka, jag åkte till biltema och släpade ut killen som är ansvarig för bilavdelningen och visar honom eländet. Givetvis försökte han säga att jag monterat grejerna fel, men efter ett tag insåg han vädligt tydligt att det var oket som även det var kasst. Han sa också att av 100 sålda bak ok till v40 så har de fått reklamera 10 st, dvs 10%! Helt sjukt. Att de kan tillåta sin leverantör skicka såpass många felaktiga ok fattar jag i alla fall inte!
av Fred
Mina erfarenhetar av Biltema stämmer ganska bra med många som redan skrivit: vissa grejer är toppen och väldigt prisvärda, andra grejer är skräp. T ex köpte jag en smältlimpistol där som var oanvändbar. Antagligen blev den för varm för limmet flöt ut lite varstans och lyckades faktiskt bränna mig på låret då det droppade ut bakvägen så att säga.

När det gäller felmärkning och liknande saker så tror jag faktiskt att Biltemas kunder kan vara orsak till en hel del strul. Det är helt makalöst vad folk håller på i dessa stora butiker. Man ser hela tiden spår efter hur folk pillat ut saker ur förpakningarna (rent snatteri), hur saker tas från sitt fack och sedan läggs tillbaka i ett helt annat, hur kartonger och förpackningar öppnas och slängs tillbaka huller om buller. Det skulle inte förvåna mig om saker läggs tillbaka i fel kartonger heller. Maken till respektlöshet och arrogans är svår att hitta någon annanstans...folk bryr sig verkligen bara om sig själv och skiter i andra kunder och butiksinnehavaren med personal.

Därför måste man vara väldigt uppmärksam när man handlar på Biltema. Man måste noga kontrollera att alla saker som ska vara med finns med, att det verkligen är rätt sak i kartongen och att det man tagit ur ett fack verkligen hör hemma i det facket.

Det är tråkigt när man "går på en nit" och köper något som inte fungerar så bra men jag brukar resonera att om det är en grej som är väldigt komplicerad att byta på bilen, eller om det är en vital del för säkerheten, så tänker jag mig för innan jag köper den där. Annars är det bara att köpa! Priset är oftast så bra att man kan få tre omgångar Biltema för samma pryl original.

Jag älskar Biltema! Jag kan gå runt där inne och bara kolla på grejer...givetvis blir det alltid att man köper något som "kan vara bra att ha" även om man inte behöver det.
Biltema är för karlar vad IKEA är för damerna! :D Lågpris med varierande kvalité och du kan omöjligen gå därifrån utan att ha köpt något!! :D
av timebandit
Där sa du nått bra Fred! iltema är för karlar vad IKEA är för damerna!
Gillar också att gå runt å titta på allt som man skulle vilja ha =P

Har ALDRIG haft problem med några bildelar till mina Volvobilar jag haft och har. Provade på att beställa från Skruvat.se men avbeställde allt efter strul med dem. Så jag kommer ge Biltema mer förtroende iaf. Först när man råkar ut för dåliga saker så vet man vad man skall hålla sig undan.
Användarvisningsbild
av Mr B
isak skrev:inga kontanter tillbaka. skall dras med detta förbannade TILLGODOKVITTO, som jag kommer att nöta ut i libran?

Jo, de gör alltid så därför att de inte har någon kontantkassa i kundservicen. Sen går man till den vanliga kassan och löser in tillgodokvittot och får pengar i handen, inga problem alls. :-)-)
Användarvisningsbild
av cybermunk
En sak jag har lärt mig är att när jag ska köpa "vitala" delar så öppnar jag förpackningen medan jag står vid hyllan och kollar så att det är rätt i lådan. Har varit med om att det var fel art:nr på varan i kartongen men på rätt plats, då blir man glad på alla jä**a tattare som går å handlar där som inte kan lägga den där extra tian utan måste få det billigare.

Vissa saker står jag till och med och räknar medan jag står vid dess plats.
Användarvisningsbild
av isak
hej
lägger mig i lite, tror inte du ska skylla allt på kunderna. har råkat ut för obrutna förpackningar med kupe o motorluftfilter 100% fel när det ska monteras? tar fan inte besväret att demontera gamla filtren för att jämföra i butiken! vill påstå det var fel från biltemas leverantör? synd för priserna är vettiga.
isak
Användarvisningsbild
av Fisch
Skulle tro att de är billiga därför att deras leverantörer inte är så jättenoga med avsyning, leveranskontroll och uppföljning. Leverantören sparar säkert en hel del pengar på det, vilket sänker priserna.

Det är min teori.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]