I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hur gick det sedan ?
Jag står nu själv i startgropen att beställa men har ej bestämt mig för vilken.
Rica lämnar ju rabatt så det lutar åt den.
Någon här på Forumet som kör deras på en 2,4d 2006 ??
Jag har precis införskaffat en PPC från Rica till min S40 2.0d

Igår kväll så gjorde jag en "tune car" och jädrar vilken skillnad...
Jag har inte upplevt bilen som slö tidigare men nu är det drag i den.

På rabattfrågan så kan jag svara, JA de lämnar fortfarande 20% rabatt åt medlemmar på jagrullar.se
Vad fick du betala ?

Trimmad du själv eller fick du hjälp av ÅF?
Jag betalade totalt med frakt 6526kr när jag hämtade ut min PPC på posten.

Trimningen gör man enkelt själv, koppla in PPC i OBD-uttaget och väljer "Tune Car" i menyn på PPCn.
Allt detta står ganska bra beskrivet i manualen som följer med.
Manualerna finns att ladda ner som pdf filer både hos Rica och BSR.

Sen är det ju en fördel med PPC att man lika enkelt kan gå tillbaka till original inför tex besiktning eller verkstadsbesök.
Allmän fråga, BSR kontra Rica. Är dom jämförbara ur "tekniksynpunkt" Dvs. tar dom hänsyn automatlådor, begränsat vridmoment vid lägre växlar, växlingspunkter mm. Det finns ju gott om trimfabrikat som "bara" höjer pumptrycket med risk för skador på den som följd.
Allmän fråga, BSR kontra Rica. Är dom jämförbara ur "tekniksynpunkt" Dvs. tar dom hänsyn automatlådor, begränsat vridmoment vid lägre växlar, växlingspunkter mm. Det finns ju gott om trimfabrikat som "bara" höjer pumptrycket med risk för skador på den som följd.
Väldigt bra fråga! Synd bara att dom "vetande" inte behagar bry sig så här efter ca ett halvår.
Läs FAQ hos BSR :

Generellt har BSR-trim för bilar med automat växellåda ca 10- 30 Nm lägre vridmoment än för motsvarande modell med manuell växellåda.
På de bilmodeller som original är utrustade med en vridmomentsbegränsning uppnås fullt vridmoment först på 3:ans växel och där över.

Hos RICA kan jag inte hitta den informationen, men tror ändå dom gör på samma sätt till skillnad från "påhängsboxarna" som bara ställer på rakt av..

/Thomas
B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]