Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loand
Åker i en V70 2,4D -08 163 hk med automatlåda och har problem med ett mycket irriterande resonansljud. Ljudet kommer vid ca 90 -95 km när lådan växlat upp till 6:an. Missljudet verkar påverkas av lufttemperatur och blir värre när det är varmare ute. Det låter allt från som man hade en "hjälpmotor" som går igång till som det var hål på ljuddämparen när det är som värst. Så snart man släpper gasen försvinner det, hörs alltså bara vid gaspådrag och verkar också låta mer när belastningen ökar. Fyra gånger på Volvoverkstad har inte heller hjälpt!
Någon som känner igen problemen?
av lobbysleeper
loand skrev:Åker i en V70 2,4D -08 163 hk med automatlåda och har problem med ett mycket irriterande resonansljud. Ljudet kommer vid ca 90 -95 km när lådan växlat upp till 6:an. Missljudet verkar påverkas av lufttemperatur och blir värre när det är varmare ute. Det låter allt från som man hade en "hjälpmotor" som går igång till som det var hål på ljuddämparen när det är som värst. Så snart man släpper gasen försvinner det, hörs alltså bara vid gaspådrag och verkar också låta mer när belastningen ökar. Fyra gånger på Volvoverkstad har inte heller hjälpt!
Någon som känner igen problemen?
Vet inte om det är samma ljud, men jag har något liknande i min D5 -08 automat.
I och kring 90km/h som sagt, och släpper man gasen låter det inget, men petar man på gasen så "skorrar" det, lite som du säger, att det är hål i ljuddämparen, eller nåt liknande, det är inget kraftigt ljud med det är svagt och irriterande frekvens. Gasar man till ordentligt så drunknar det i vanliga motorljudet (eller försvinner, vet ej).

Men det är som sagt vid vanlig körning, när man bara håller lätt på gasen för att behålla hastigeten som det låter. vet inte heller hur jag ska tackla det, nybilsgarantin går ut i december och jag vill inte leva med ljudet för det låter rätt dassigt i en annars så tyst bil.
Men verkar svårt att få det ordnat om din verkstad försökt 4 gånger. Men ska kanske ändå försöka tala med min verkstad (Bilia segeltorp).

Körde svärfars D5 AWD -08 och den låter inte alls så.
Användarvisningsbild
av GreenTurtle
Vet inte om det är samma symtom som jag har ibland med min bil (händer väldigt sällan så därför har jag inte åtgärdat det).
Har Automat Geartronic och ibland så kan man höra ett irriterande surrande från motorn/lådan. Vad jag gör då är att gå över från D-läget och växlar manuellt upp, ner, upp, ner några gånger och sedan hör man det inte mer!!!
Om ni har Geartronic, testa detta och se om det hjälper.
av loand
Det vore ju intessant att höra vad Bilia har att säga om detta. Jag har tjänstebil och bilen togs ut på ett annat ställe än där jag servar den nu, jag tycker nämligen att det finns ett visst ointresse för problemet, kanske det påverkar.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag hade ett resonansliknande ljud på min "gamla" -08. Ett slags "durrande", som uppträdde när man slökörde med lite gaspådrag och låga varv. Trots flera gånger inne på Volvo-Åf så lyckades man inte identifiera ljudet.
av lobbysleeper
Har fortfarande inte fått a****t ur vagnen och pratat med Bilia om detta, men spelade in en liten filmsnutt för att visa hur det låter.

Jag kör alltså i ca 100km/h.
Ena sekunden släpper jag gasen, för att sedan lätt trycka på gasen och marginellt öka farten, hastigheten ökar lite, men räcker även med den lilla touch man använder för att hålla farten konstant i landsvägskörning och vid t.ex mindre backar.

Ni hör hur ljudet kommer och går beroende på om jag nuddar gasen eller ej. Gasar man till lite hårdare så låter det normalt...

Låter detta ljud bekant för någon mer?

Detta är som sagt en D5 -08 automat.
Ursäkta dåliga ljudkvalitén, skruva upp ljudet när ni kollar.
[youtube]Dt0SfMTt16M[/youtube]
av loand
Lyssnade på din ljudsnutt och det låter precis som i min 2,4 D tyckte jag. Jag har lämnat min bil på verkstaden ikväll igen för att de försöka komma på vad det är. Jag var ute och åkte med "meken" och han hörde ju som tur var också ljudet klart och tydligt.
av AndS
Kan inte svara på om det är samma problem som vi hade. Speciellt vid segdragning från 1200-1300 varv (och upp emot 1700-1800) så kunde det ibland dyka upp ett vibrerande/skorrande ljud. Och det var intermittent utan logik. Men så plötsligt en dag när det var varmt ute och luftkonditioneringen fick mata kalluft så hitta jag orsaken och vi kunde återskapa den med volvotekniker. När det luftkonditioneringen matade riktigt kall luft så blev det spänningar i instrumentpanelen mot vindrutan som gjorde att det någonstans blev vibrationer och endast då. Ett litet lätt tryck på panelen kring dioden för larmet eller t.ex. trycka med något mellan panelen och vindrutan så försvann det. Det krävdes sedan två verkstadsbesök innan man kunde få bort ljudet med någon form av "mellanlägg".
Men även detta ljudet kunde ligga småvibrerande kring hastigheter kring 90-100. Men hördes mest vid låga farter 50-70 och absolut mest på varvtalen 1200-1700. Över 1700 så tyckte jag att det försvann.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]