Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stade
Är intresserad av att köpa en S80 99 eller 00 och har läst alla köptips och varningar...
Jag ska ha bilen till att pendla med ca 10 mil om dagen och vill ha en bil som inte är rostbenägen och är tyst,bekväm och helst automatare.
Jag skulle helst vilja ha en 2.9 eller T6'a men alla sådana verkar vara automatare och tyvärr är ju det en svag punkt på dessa.
Jag har haft ett antal T5'or (855 och v70) som jag varit extremt nöjd med och har hittat några få S80 T5 men dom är tyvärr med manuell låda, finns inte dessa med automat? Och i så fall borde det väl vara samma automat låda som på tex V70 (och inte den som finns på T6'an).
Som det ser ut nu blir det S80 T5 med manuell låda...

Någon som kan ge lite upplysningar runt S80 T5 eller era erfarenheter av denna kombination av bil/motor.

Har kollat lite på dom som jag hittat till försäljning på nätet och det verkar vara privat-import :(

mvh Peter
Tja motorn är det ju inget fel på bara men bara man har råd med att tanka bilen så, för motorn är inte dirket snål. T6:an är ju ännu lite mer glupsk. Automatarna håller bra bara de sköts ordentligt. Det äör ju som med alla andra volvos gasspjällsproblematiken man bör kolla upp. Bilen är ju stor och tung men mycket komfortabel att åka i. Vilken budget har du?
Användarvisningsbild
av jimDK
>>Någon som kan ge lite upplysningar runt S80
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... _99-03.pdf
(T5eren finns inte der, kanske det inte har sålts i Sverige, åtminstone inte i DK)

jag pendler 110km (11mil) per dag, inte i en T5 men bara en 2.4T (T5=310NM 2.4T=285NM).

motorhuv och baklucka är gjorda av aluminium,så att de inte rostar :wink:

Jag kan köra 14 km på en liter bensin (0% ethanol) på landsvägen (2001 2.4T 200HK,manuel gear).
(genomsnitt brukar jag 1 liter varje ~13km)

gasspjäll rengört og oljafälle byttat till en ny (~500kr)
gummi inläggningar under våren/fjedern och ett NTC-motstånd vit ACen har bytt till en ny(~400kr)

i mitt fall, trevlig billig och bekväm bil att köra :)

(PPC kodläsare är bra att ha, så du kan spara en del Volvo reparationer :wink: )
Användarvisningsbild
av Funk
Om jag minns rätt så såldes inga T5 i Sverige... utan de vagnar som är märkta T5 har en 2.0 liters högtrycksturbo som enbart fanns för export till vissa marknader. Det är alltså inte den "riktiga" T5 motorn så som vi brukar se den i Sverige.

/Thomas
av stade
Jag misstänkte att det var importbilar utan den "äkta" T5'an.
Min tanke var att undvika den lite tyngre 6 cylindriga motorn för att spara framvagnen lite men ända få lite krut under huven, den 5 cylindriga finns väl bara upp till 170 hästar och jag tycker själv att den motorn är lite högljudd i v70-modellerna.
Jag ska köpa en volvo men det lutar nog åt en v70 T5, jag tänker dock ringa runt lite och kolla vad ett ev. vxl-byte på en S80 T6 går på innan jag bestämmer mej...
av stade
Det måste vara nyare modeller då..
Jag har tittat på 99 till 00 då dessa är i rätt prisklass och jag har bara sett 2.4(140/170 hästars) samt 2,9(med eller utan turbo). Det ska vara en "andra-bil" så jag vill inte betala mer än 40-50k
Användarvisningsbild
av jimDK
stade skrev:Det måste vara nyare modeller då..
Jag har tittat på 99 till 00 då dessa är i rätt prisklass och jag har bara sett 2.4(140/170 hästars) samt 2,9(med eller utan turbo). Det ska vara en "andra-bil" så jag vill inte betala mer än 40-50k
kolla min info från klokken 12:12,
Klicka på länken, så hitter du vet exakt vilka motorer finns tillgängliga för S80 och årgang/år-skilnader
Jag ska köpa en volvo men det lutar nog åt en v70 T5
Tror du att V70 är billigare än S80? :?:
Här i Danmark V70n är otroligt populär, så priserna är omvända här är S80 den billigaste :???:
av stade
Blev ingen S80...
Helt plötsligt så skall det gå en busslinje till fruns jobb, så det blev inte nödvändigt med en andrabil..
Slog till på en fullutrustad V70 T5 -07 istället... Det blev helt plötsligt mycket roligare att köra bil...
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]