Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
Bytte växellådsoljan idag och den gamla var brunsvart. Nu med fräsch olja så går växlarna i mycket mjukare fast glappet är fortfarande kvar.
Mikael G skrev:
Marlboroman skrev:Är ni säker på att glappet är i drivaxeln, för om drivaxeln hänger med direkt om man vrider på skivan så kan det va i slutväxeln det glappar.
Jag är inte säker på nånting :lol: Det jag vet är att med med växel i så är det ett påtagligt glapp om man lyfter bilen och ruckar på hjulet fram och tillbaka. Hur exakt gör jag för att felsöka var nånstans på vägen mellan hjul och växellåda som det som boven är i dramat?
Har inte funderat nå vidare på det, har samma glapp i min låda nämligen och va jag kan se och känna så är det inte i axlarna det glappar, utamn det verkar vara i lådan, men ska bytas ut är det tänkt.
av SubMarine
Osäker på om det här kan stämma eller ej men jag upplever att glappet i drivningen blir mindre efter att man kört lite snabbare (~120) på motorväg i någon/några mil. Känns som att det krävs lite mer kraft för att trycka ner kopplingen (den känns stummare) och när man växlar så känner man knappt något ryck när kopplingen släpps upp. Kan detta peka på att det är i någon speciell del som glappet sitter?
Mikael G skrev:
SubMarine skrev:Bytte för ett år sedan övre motorfästet samt momentstaget som sitter mellan motor och låda. Blev dock ingen skillnad. Känns lite konstigt om det skulle vara jätteglappt just i växellådan, det kan väll inte vara så vanligt? Men det beror väll på hur tidigare ägare brukat bilen antar jag... Kommer dock bli en helt ny bil om jag lyckas få bort glappet :)
Har samma fel på min 850 -96, jag har bytt 4 st olika motorfästen utan resultat :( Bilen känns som en känguru när man krypkör i bilköer, rycker till varje gång man gasar/släpper av. Jag har fått för mig att nästa steg är att byta drivaxlar och det har avskräckt mig än så länge.
Har samma problem. bytt 3 st motorfäste ingen skillnad. något som vet något annat ?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Känner igen det där precis! Förutom då att jag kör automat och ovanstående verkar köra manuell.

Men glappet i drivningen varierar. Vissa veckor/dagar märker jag ingenting och bilen går iväg hur mjukt som helst när jag trycker ner gasen. Och det blir heller inget hack när jag släpper gasen eller trycker av cruise control.

Har haft bilen inne hos Volvo flera gånger för att kolla detta men de har aldrig hittat något. Glapp i drivaxeln eventuellt har någon mekaniker trott.

Nu när bilen börjar bli äldre har man även lagt till "troligtvis glapp i växellådan".

Enklaste lösningen är att köpa ny bil eller att byta ut alla motorfästen, drivaxlar samt byta växellådan. Men känns inte som något roligt alternativ.
av SubMarine
Jag kan uppdatera tråden med att byte av båda yttre drivknutarna inte har gjort någon skillnad på min bil. Axlarna verkar okej i mina ögon men jag är ju amatör... Även båda hjullagren är bytta. Känns inte lönt att fortsätta leta fel :)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
SubMarine skrev:Jag kan uppdatera tråden med att byte av båda yttre drivknutarna inte har gjort någon skillnad på min bil. Axlarna verkar okej i mina ögon men jag är ju amatör... Även båda hjullagren är bytta. Känns inte lönt att fortsätta leta fel :)
Ok. För Din information kan jag meddela att i en annan tråd med liknande ämne har en av bilägarna berättat att trots byte av allt ovanstående är problemet fortfarande kvar! Dvs, jag börjar förstå varför min Volvo-verkstad inte lyckats lösa problemet. Inte ens de privata mekaniker jag talat med tycker att det är lönt att försöka göra något åt detta. "Något man får leva med".

Har dock svårt att nöja mig med ett sådant svar. Ej heller vill jag köpa reservdelar för tusentals kronor, om problemet senare visar sig kvarstå ändå!
av SubMarine
Barkbiten skrev:Ok. För Din information kan jag meddela att i en annan tråd med liknande ämne har en av bilägarna berättat att trots byte av allt ovanstående är problemet fortfarande kvar! Dvs, jag börjar förstå varför min Volvo-verkstad inte lyckats lösa problemet. Inte ens de privata mekaniker jag talat med tycker att det är lönt att försöka göra något åt detta. "Något man får leva med".

Har dock svårt att nöja mig med ett sådant svar. Ej heller vill jag köpa reservdelar för tusentals kronor, om problemet senare visar sig kvarstå ändå!
Nej man vill ju ändå på nått sätt få svar på var problemet ligger. Det som finns kvar så vitt jag kan se är väll växellådan. Har hört någon prata om diffen och slutväxeln. Det skulle väll även rent teoretiskt kunna bero på t.ex. gasspjället som vid tillfällen gör häftiga rörelser (det elektriska då) vilket förstärker eventuella glapp i drivlinan.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
SubMarine skrev:
Barkbiten skrev:Ok. För Din information kan jag meddela att i en annan tråd med liknande ämne har en av bilägarna berättat att trots byte av allt ovanstående är problemet fortfarande kvar! Dvs, jag börjar förstå varför min Volvo-verkstad inte lyckats lösa problemet. Inte ens de privata mekaniker jag talat med tycker att det är lönt att försöka göra något åt detta. "Något man får leva med".

Nej man vill ju ändå på nått sätt få svar på var problemet ligger. Det som finns kvar så vitt jag kan se är väll växellådan. Har hört någon prata om diffen och slutväxeln. Det skulle väll även rent teoretiskt kunna bero på t.ex. gasspjället som vid tillfällen gör häftiga rörelser (det elektriska då) vilket förstärker eventuella glapp i drivlinan.
En kille i andra tråden berättade att han bytte även växellådan (gick på garanti) men problemen kvarstod. Vågar jag chansa? Förstår dock inte att kompetensen är så låg inom svenska Volvo-verkstäder att de inte klarar av att enkelt felsöka ett relativt vanligt problem som detta, utan att det ska kosta tusentals kronor i olika utbyten (tills man slutligen av en slump löser problemet, kanske).
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]