Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan bara hålla med, min V50 DRIVe har laminerade sidorutor och bilen är extremt tyst.. Faktiskt tystare än min förra V70II utan laminerade sidorutor.
Så missa inte detta extremt prisvärda tillbehör när ni beställer en ny Volvo.

//Henrik
Vil virkelig anbefale laminerte ruter til alle som har muligheten å bestille det.
Sikkerhet Ved f.eks elgpåkjørsel, unngå glassbiter inn til cupe. Tyverisikkert. Lavt nivå på støy utgjør flere Desibel ved målinger.
Volvo har en lav pris på dette i forhold til mange andre bilmerker. :lol:
henka35 skrev:Kan bara hålla med, min V50 DRIVe har laminerade sidorutor och bilen är extremt tyst.. Faktiskt tystare än min förra V70II utan laminerade sidorutor.
Så missa inte detta extremt prisvärda tillbehör när ni beställer en ny Volvo.

//Henrik
Nja, det var väl ändå en överdrift. Det hjälper nog inte att svetsa igen sidorutorna med 100mm isolering emellan för att få en V50 lika tyst som en V70II. Ljuden kommer ju från diverse olika håll där V50`n är näst intill oisolerad jämfört med V70II. Ta bara ljudet från hjulställ, däckljud mm.
Jag vet att jag fick ett visslande ljud från Volvos takräck med skidbox på min V50 men det är knäpptyst i min V70II och precis samma takräck och box. I detta fall kanske laminerade rutor skulle ha hjälp på V50´n men jag är inte så säker.
Kör V50 DRIVe Summum ett par gånger i veckan. Den är i princip fullmatad och har då även laminerade rutor. Den går grymt tyst!

Det är svårt att avgöra om den är lika tyst som S80 V8 Executive som jag också kör. Men V50in är tyst, riktigt tyst!
Hur tyst en bil upplevs är ju också väldigt individuellt. Dessutom har det ju förståss betydelse vad man kör i vanliga fall. Kör man en äldre mindre bil och sen sätter sig i V70 II tex så upplevs nog V70:n som super tyst :)
XCThord skrev: Tydligen är de näst intill oförstörbara även om man står med en slägga och försöker ta sig in :wink:
Det där få ni förklara för mig. En laminerad ruta som ska vara svår att ta sig igenom måste ju vara fixerad i en ram antigen hårt limmad eller bultad..... då kan det vara svårt att ta si igenom med en slägga.

Men sidrutan liggar ju bara löst i ramen som den glider upp/ned i, sopar man till skiten med en slägga spricker glaset, laminatet bilr böjbart och rutan far all världens väg.
Jag vet en som gick ut till sin parkerade XC90, när han får syn på en "inbrottstjuv" ståendes med en hammare och försöker slå sönder sidorutan på förarplatsen. Trots att "tjuven" hann mata på ett flertal slag på rutan så hände absolut ingenting så han la benen på ryggen istället!
andreas_lofgren skrev:
swemax skrev: Med det resonemanget så behövs ju inte bälte eller airbag heller???
Läs igen. Hur ofta krockar du på ett sådant sätt att du inte kan räddas på grund av att rutorna är laminerade, är frågan.
Precis!

Har tack och lov aldrig krockat så att någon airbag löst ut och enligt ditt resonemang så skulle det då vara onödig utrustning!!!

Det är ju i dessa sammanhang inte hur ofta något sker (om inte typ extremt sällan och väldigt dyrt att förbygga) som ligger till grund för beslut Utan OM det kan hända, för min del har jag haft laminerade rutor på min förra bil men valde bort det till nya då jag inte heller tyckte att bullerdämpet var så extremt som beskrivs här iofs en XC90 och skilnaden kanske är större på V70.
Åkte dock 90 mil i en XC70 häromveckan och stördes inte av att den var bullrig utan laminerat.

Problemet är väl inte när räddningstjänsten är på plats utan OM man skulle fastna när de inte är på plats.
Iofs skulle det inte vara så nice att behöva vänta på att de klipper av taket vid en brand
Eller om man skulle råka hamna i drickat med bilen

Många OM men eftersom det inte kostar nogot att välja bort så var valet enkelt för mig och jag tog driver support paket istället.
Riktigt nice med ACC och slippa trimma cruisen varje gång man hamnar bakom någon 8)
Du beskriver fortfarande en situation som inte existerar, det är det jag vänder mig emot. Svara istället på frågan: Vilken situation är det som kan uppstå som gör att du inte kan räddas på grund av laminerade rutor?

Sluta jämför med airbags för det är inte relevant.
XC90_Executive skrev:Jag vet en som gick ut till sin parkerade XC90, när han får syn på en "inbrottstjuv" ståendes med en hammare och försöker slå sönder sidorutan på förarplatsen. Trots att "tjuven" hann mata på ett flertal slag på rutan så hände absolut ingenting så han la benen på ryggen istället!
Kan tyvärr meddela att de laminerade rutorna går att knäcka. Blev själv väckt en tidig morgon av att polisen ringde och meddelade att jag haft inbrott i min bil. En granne hade sett något skumt och sedan ringt polisen. När jag sedan sprang ut på gatan kunde jag bara konstatera att förarsidans ruta var krossad och såg därpå en jävla massa glassplitter i kupén. Bredvid bilen upptäckte jag en större bräda/planka (tjockare modell på ca 150cm) som de använt och antagligen sprungit mot rutan/bilen. Tydligen hade de också bommat några gånger då även plåten på förarsidan blivit ordentligt intryckt. Bilen var då bara ett halvår gammal. Suck!

Allt detta berodde förmodligen på att jag glömt min mobiltelefon som låg synlig. Så min lärdom är att ALDRIG lägga nåt av värde synligt i bilen.

Att sedan Bilia Segeltorp betedde sig otroligt oprofessionellt då bilen skulle åtgärdas på garantin har bara resulterat till att jag nu bytt verkstad till en annan Bilia (med ett professionellt kundbemötande), men det är en helt annan historia som kanske kommer i ett annat inlägg.

Slutkontentan är ändå: Laminerade rutor sänker ljudnivån och ökar komforten men är absolut inte helt inbrottsäkra!

Ha en fantastisk helg
/John
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Volvos rekommendationer hittar du via länken […]

GAS Kondensator 1F

Jag besvarar absolut INTE Pm över sidan. He[…]

Denver Cau 415 Flexibel