Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mille08
hade bilen inne på stora servicen. påpekade på att bilen skakade vid över 100 km/h och att det lät som punktering på höger bakdäck.

hade innan servicen fått en liten "påminnelse" på min länkarmar fram så bytte dom med på servicen.

efter servicen så fick jag nedslag på stötdämparna(alla fyra) och mindre glapp intrestyrsteag VF vet ej om detta har med mitt problem att göra men vill bara påpeka det. Nu är det så att vibrationerna är lite bättre men vibrerar fortfarande. Då har dom ballanserat om däcken och gjort en framvagns inställning. Sen fick jag godkända hjullager runt om och det tyckte jag var konstigt då detta "punkteringsljud" fortfarande kommer fram och enligt många här på forumet skulle det vart hjullagret.

Snälla vad kan detta "punkterings" ljud vara och hur får jag bort dessa vibrationer.

tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
av Tartryffel
Hej mille08

Först och främst får du nog ha lite mer tålamod. Slänga in en fråga på kvällen och stöta på om svar förmiddagen efter kan bli lite ... kontraproduktivt.

Om fälgarna är ovala (vilket de blir om du kört in i en kantsten) så kan du balansera ihjäl dig, det kommer fortfarande inte sluta skaka. Så min fråga är om du har provat med andra hjul? Vinterdäcken ska ju snart på.
En gång för några år sen hade jag för övrigt vinterdäck som lät lite "slagiga". Inte riktigt som en punktering, mer som att en del av däcket var hård och slog i varje varv. "Det ska vara så" sa däckgubben, och det försvann rätt snabbt efter lite inkörning.
av mille08
Tartryffel skrev:Hej mille08

Först och främst får du nog ha lite mer tålamod. Slänga in en fråga på kvällen och stöta på om svar förmiddagen efter kan bli lite ... kontraproduktivt.

Om fälgarna är ovala (vilket de blir om du kört in i en kantsten) så kan du balansera ihjäl dig, det kommer fortfarande inte sluta skaka. Så min fråga är om du har provat med andra hjul? Vinterdäcken ska ju snart på.
En gång för några år sen hade jag för övrigt vinterdäck som lät lite "slagiga". Inte riktigt som en punktering, mer som att en del av däcket var hård och slog i varje varv. "Det ska vara så" sa däckgubben, och det försvann rätt snabbt efter lite inkörning.
såg efter att jag skickat det lite fort =)

nej dom är enligt verkstaden inte ovala. Var min första tanke också. för kantstenar mm är inget man kör in i med krom fälgar :D
Användarvisningsbild
av samcan
Har du krom wheels, schyyyyst!
av mille08
volvofantast skrev:Vad har du för bil och hur långt har den gått?
v70N awd 01. gått precis över 11000 mil.
Användarvisningsbild
av samcan
Klistra in lite bilder så vi får se åket :) , naajs :>

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]