Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått meddelandet ”emissioner service erfodras” på min V70 170hk -01, 16800 mil. Jag har luskat lite här i forumet och förstått att det kan vara väldigt många orsaker till att avgasvärdena inte stämmer. Lurar på att skaffa mig en felkodläsare då jag av gammal hävd alltid reparerat mina bilar själv. Fråga är då: Vilka felkodläsare finns som är bra till överkomligt pris? Och om man skaffar en sådan, kan man förstå det felkoder som man läser ut? Jag antar att man behöver någon förteckning eller förklaring till felkoderna också?

Är det någon som till detta har något tips på vad man kan testa när man har meddelandet ”emissioner service erfodras”? Kan man tex mäta lambdasonderna på något sätt? Kan det vara så enkelt som ett luftfilter som behöver bytas? Ska tillägga att jag har plockat bort meddelandet en gång genom att lossa batteripolerna, men det kom tillbaka efter några mil.
Går bilen bra?? Du märker inget skillnad?? Jag fick upp samma meddelande för länge sen. Det försvann och kom tillbaka ett par gånger utan att jag märkte något på bilen. Sen efter några månader började bilen gå dåligt också och till slut kom jag fram till att det var LMM som var kass.

Denna är bra: http://www.ppc-diagnostic.com/
Du har även koderna där: http://www.ppc-diagnostic.com/codes/
Jag tackar för tipsen, ppc verkar onekligen vara både billig och lättanvänd.

Vad det gäller felet så går bilen nästan som vanligt, möjligen är tomgången något lägre och oroligare, men det är så lite att jag inte med säkerhet kan säga om det är någon skillnad. Vid ett tillfälle har den varit svårstartad, men det var när den var "halvvarm", ett läge når jag upplevt att man kan få gnugga många bilar ett tag på startmotorn.
StefanB skrev:Spjällhuset verkar vara bytt, det har gul etikett. Men, det är ju ingen garanti för att det inte krånglar ändå, dessa MM-själlhus verkar vad jag förstår vara en historia för sig...
Då har du ju ett stort problem ur världen iaf, tror du ska klara dig från det då, om du inte ska köra 15000 innan du säljer. Det är absolut ett eget kapitel i Volvos P2-historia.
depthless skrev:verkar det som att det är dags att byta
at byta lambdan?

En liten off-topic kommentar:
Det är inte säkert att MM spjälllet kommer at gi problemer,så få inte panik :)
Jag har en vit etikett och 260.000km på mätare, går perfekt :) Man hör inte ofta från dom hvor spjället går bra (eftersom de inte skriva om det i forumet) du bara hör de dåliga historier :wink:
Rengöring av spjället och olja fälla etc. tilsammans med nya programvaror kan ofta eliminera symtomen (eftersom smuts kan orsaka felaktiga beteende).
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]