- mån 21 sep 2009, 15:12
Jag har fått meddelandet ”emissioner service erfodras” på min V70 170hk -01, 16800 mil. Jag har luskat lite här i forumet och förstått att det kan vara väldigt många orsaker till att avgasvärdena inte stämmer. Lurar på att skaffa mig en felkodläsare då jag av gammal hävd alltid reparerat mina bilar själv. Fråga är då: Vilka felkodläsare finns som är bra till överkomligt pris? Och om man skaffar en sådan, kan man förstå det felkoder som man läser ut? Jag antar att man behöver någon förteckning eller förklaring till felkoderna också?
Är det någon som till detta har något tips på vad man kan testa när man har meddelandet ”emissioner service erfodras”? Kan man tex mäta lambdasonderna på något sätt? Kan det vara så enkelt som ett luftfilter som behöver bytas? Ska tillägga att jag har plockat bort meddelandet en gång genom att lossa batteripolerna, men det kom tillbaka efter några mil.
Är det någon som till detta har något tips på vad man kan testa när man har meddelandet ”emissioner service erfodras”? Kan man tex mäta lambdasonderna på något sätt? Kan det vara så enkelt som ett luftfilter som behöver bytas? Ska tillägga att jag har plockat bort meddelandet en gång genom att lossa batteripolerna, men det kom tillbaka efter några mil.
- By SvenHenrik