Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SVENNEV70
Tjenare alla Volvodiggare!
Jo har lite problem med min volvo. Rätt som det är så bara stendör bilen när man är ute och kör. Motorn stendör och alla lampor i intrumentet lyser precis som när man sätter på tändningen. Det e bara att så snällt rulla in till vägkanten och stanna. Sen är det bara att vrida på nyckeln igen och starta så går han.
Jag har sökt felkoder med mitt intrument och jag får en som heter p0101 och om man söker på den på nätet eller kollar i boken vad den betyder så står det såhär.
P0101: Massor Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem.

Vad jag kan få ut av det så låter det som Luftmassemätaren. Har även frågat mekanikerna i verkstan på jobbet och svärfar. Dom tycker det låter som Luftmassemätaren dom med.

Vill gärna höra om någon har haft samma problem?
Vad var det för fel?
Hur åtgärades det?

Tacksam för svar och hjälp.

Mvh Kristoffer SVENNEV70
Användarvisningsbild
av jimDK
du har läst felkoder med ett OBD-läsare (därav P-koden) men du behöver en PPC kodläsare eller få läst koder på Volvo verkstad.

Det _låter_ som gas-spjållet :roll: .Jag (och manga andre) har haft samma problem.
"Gasspjällproblematik-sammanfattning":
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... pj%C3%A4ll

bild av spjäl:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... pj%C3%A4ll

men försök att få rätt Volvo diagnostiska koder :)

"Var köper man felkodsavläsare"
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... hilit=+obd

EDIT:
från P-kod, så ja, det låter som luft mass meter (LMM).
gasspjäll-fel kan dock ge samma symptom och ge samma felkod
Användarvisningsbild
av SVENNEV70
När detta har inträffat så lyser inga varningslampor varken när koden finns eller när den är raderad. Jag har raderat den några gånger å sen kan det ta upp till en vecka innan det händer igen.
Användarvisningsbild
av jimDK
Jep, så var min också,då och då, ungefär en - två gång per månad.
Jag fick ibland meddelande "motorservice", men det var mycket sällan.
det vanligaste var att det just dött vid tomgång.
gasspjället kan orsaka fel, även om bilen accelererar eller kör jämnt.

kolla koder :)
Användarvisningsbild
av SVENNEV70
okaj.
Var ute nu å kollade lite förjag sökte på google vad p0101 var för kod i volvos kod och då var den ecm130.
Då stog det nått om airlow intake. Var ute och kollade och av en slump kom jag åt slangklämman som luftröret till luftmassemätaren sitter fast med. Den var helt lös. Kunde snurra den 360 grader utan att den satt åt skruvad.
Kan det inte vara så att den kan ha dragit tjyvluft på det sättet som kan ha orsakat denna felkoden?
Det trodde iaf svärfar som e gammal bilmek.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]