NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Tack "kebne" för ditt intressanta inlägg!

Nu är jag väldigt upprörd! :-(O)

Saksat ur en av länkarna
"Påfyllningen av additivet görs vid bilens normala servicetillfällen och bilägaren behöver alltså inte bekymra sig. Additivvätskan innehåller en andel metall, däribland Cerium, som inte kan brännas bort. Det adderar då en viss askmängd till den ofrånkomliga askan från bränsle- och smörjoljeadditiver, som inte kan brännas upp. Då mängden och tryckfallet i filtret blir för stor måste filtret demonteras, varefter askan tvättas bort och filtret renblåses mekaniskt. Det sker i en process efter ungefär 120 000 km."

När man läser ovanstående så blir man förbannad över att Volvos verkstäder helt sonika byter ut dessa partikelfilter till en kostnad av 6000 kr, när det framläggs av ovanstående att detta filter kan rengöras och återanvändas (säkert till en mycket billigare penning).
Vilket gör mig så in i h-t förbannad :-(O) , är det ingen annan som reagerar på detta? :evil:

Tydligen så kanske Volvo saknar bilmekaniker som kan reparera något utan bara byta ut saker, då det blir dags att gör något åt detta filter så får man vända sig till en verkstad som har mekaniker som kan reparera saker och säkert billigare än vad Volvo skall ha för kalaset!

Ni som nu närmar er denna magiska gräns på 12000 mil KRÄV att filtret rengörs och inte byts ut! :twisted:
Skall bli intressant att följa denna tråd!
av Psyko
jumu01 skrev:Tack "kebne" för ditt intressanta inlägg!

Nu är jag väldigt upprörd! :-(O)

Saksat ur en av länkarna
"Påfyllningen av additivet görs vid bilens normala servicetillfällen och bilägaren behöver alltså inte bekymra sig. Additivvätskan innehåller en andel metall, däribland Cerium, som inte kan brännas bort. Det adderar då en viss askmängd till den ofrånkomliga askan från bränsle- och smörjoljeadditiver, som inte kan brännas upp. Då mängden och tryckfallet i filtret blir för stor måste filtret demonteras, varefter askan tvättas bort och filtret renblåses mekaniskt. Det sker i en process efter ungefär 120 000 km."

När man läser ovanstående så blir man förbannad över att Volvos verkstäder helt sonika byter ut dessa partikelfilter till en kostnad av 6000 kr, när det framläggs av ovanstående att detta filter kan rengöras och återanvändas (säkert till en mycket billigare penning).
Vilket gör mig så in i h-t förbannad :-(O) , är det ingen annan som reagerar på detta? :evil:

Tydligen så kanske Volvo saknar bilmekaniker som kan reparera något utan bara byta ut saker, då det blir dags att gör något åt detta filter så får man vända sig till en verkstad som har mekaniker som kan reparera saker och säkert billigare än vad Volvo skall ha för kalaset!

Ni som nu närmar er denna magiska gräns på 12000 mil KRÄV att filtret rengörs och inte byts ut! :twisted:
Skall bli intressant att följa denna tråd!
Men för h....te ! Det är ju inte Volvoverkstäderna som helt plötsligt kommit
på att man ska byta hela filtret. DET ÄR VOLVO !!!!!!
Är det Volvoverkstäderna som gjort Serviceprotokollen ????? NEJ DET ÄR VOLVO.
Användarvisningsbild
av Doffen
På min V50 1.6 D MY07 har jeg fått beskjed om at det ikke skal fylles på additiv og at filteret renser seg selv, og skal sådan heller ikke byttes.
Har nå kjørt 72 000 km uten noen problemer av noe slag med det.
av kebne
jumu01 skrev: Tydligen så kanske Volvo saknar bilmekaniker som kan reparera något utan bara byta ut saker, då det blir dags att gör något åt detta filter så får man vända sig till en verkstad som har mekaniker som kan reparera saker och säkert billigare än vad Volvo skall ha för kalaset!
Utan att veta, kan jag tänka mig några orsaker till att man väljer att byta ut istället för att rengöra.
  • Svårt att rengöra filtret på ett bra sätt.
  • Filtret tar skada av rengöring.
  • Kostnaden för demontering/montering och rengöring ligger "nära" kostnaden för byte.
Finns en uppsjö med tips om hur man sotar ur avgassystem på Nätet. Många skriver om att använda en blandning av kaustiksoda och vatten och låta verka några timmar. Inte så servicevänligt på en bilverkstad mao. Någon som vet och vågar pröva?
av jumu01
Psyko skrev: Men för h....te ! Det är ju inte Volvoverkstäderna som helt plötsligt kommit
på att man ska byta hela filtret. DET ÄR VOLVO !!!!!!
Är det Volvoverkstäderna som gjort Serviceprotokollen ????? NEJ DET ÄR VOLVO.
Så här fungera det i allafall i Umeå, där är Volvoverkstaden en del av företaget Volvo!
Vet inte hur det ser ut i din kommun "Psyko".
Här är det inte en fristående verkstad i allafall.

Det är inte Volvo som tar ut och byter partikelfiltret utan det gör Volvoverkstaden på min ort!

Om något har gjorts fel på min bil så vänder jag mig inte till VD för Volvokoncernen utan till verkstaden så gjort åtgärden på min bil eller om jag skulle ha invändningar mot eller för ett arbete, vet inte riktig hur du gör ringer kanske högsta hönset i Göteborg eller Gentz?

Sedan hur serviceprotokollet är utformat så är det inget man behöver följa slaviskt! Om man får reda på att en enhet kan repareras istället för att bytas ut så har jag som kund rätt att välja den vägen om jag vill, det är ju jag som beställer jobbet eller hur?

Jag har svårt att se att en åtgärd att ta isär partikelfiltret och rengöra det skullle kosta 6000 kr.

Varför skulle filtret ta skada av en rengöring, tror inte att man skulle gå ut med det i inlägg som jag hänvisar till om filtret skulle ta skada!
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... view/94456
Uttalandet som gjordes 2005-11-03 kommer ju från Volvos Informationsavdelningen, Björn Cederström, skall man betrakta honom som lögnare?

Jag tror nog att det handlar om att tjäna extra pengar inget annat!
av cyberlelle
Skulle vara intressant att höra om nån har provat på att rengöra partikelfiltret.
Sen så har jag funderat på en sak. Varför finns det inte nån indikering när partikelfiltret bränner bort sot? Inbillar mig att filter mår bättre (håller längre) om man inte avbryter regenereringen utan istället låter den göra det färdigt. Borde ju vara en rätt enkel grej för volvo att fixa. T.ex. så skulle det kunna komma upp ett meddelande medans den håller på.
av Psyko
jumu01 skrev:
Sedan hur serviceprotokollet är utformat så är det inget man behöver följa slaviskt! Om man får reda på att en enhet kan repareras istället för att bytas ut så har jag som kund rätt att välja den vägen om jag vill, det är ju jag som beställer jobbet eller hur?

Jag har svårt att se att en åtgärd att ta isär partikelfiltret och rengöra det skullle kosta 6000 kr.

Varför skulle filtret ta skada av en rengöring, tror inte att man skulle gå ut med det i inlägg som jag hänvisar till om filtret skulle ta skada!
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... view/94456
Uttalandet som gjordes 2005-11-03 kommer ju från Volvos Informationsavdelningen, Björn Cederström, skall man betrakta honom som lögnare?

Jag tror nog att det handlar om att tjäna extra pengar inget annat!
Kan ju vara så enkelt att man tänkte ha ett annat Partikelfilter till att börja med,ett
som gick att rengöra. Uttalandet är ju inte dagsfärskt så att säga
Det som sitter på tillverkningsbilarna går inte att plocka isär,har aldrig gjort det heller.
Volvo har inte gått ut med något tillvägagångssätt för att rengöra Partikelfilter vilket
dom borde ha gjort om det var avsikten att göra på det sättet.
Volvo har tagit fram Serviceprotokollen där det står att det ska bytas.
Hade Volvo haft ett rengöringssätt hade det stått "Rengöring Partikelfilter" istället för "Byte Partikelfilter".
Det som står i Serviceprotokollet är rekomendationer från tillverkaren sen
är det upp till kunden att bestämma vad som ska utföras. Det kan inte Volvo avgöra.
Men lämna du in din bil för rengöring av partikelfilter så får du se vad dom gör :roll: INGENTING.........
Senast redigerad av 1 Psyko, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
när bilen typas måste den följa en her bunta med lag krav, många va dom är olika miljökrav, ni har säkert hörtalas om Euro4 & Euro5 som kommer nu på nya bilmodeller.
en sak i dessa miljökrav är att tillverkaran ansvarar för att bilen även ska klara dessa miljökrav även efter ett vist antal åt & mil (tror det är 10 år & 12 000 mil som gäller just nu)

man hittar inte på att man måste byta partickelfilter, utan man har testatsig fram & komit fram till att det måste göra för att klara miljökraven. (så det är därför det är med på den service intervallen)

filtret går inte att göra rent, det innehåller små kanaler som du inte kan göra rent.
Bilen gör ju rent filtret själv genom att bränna rent det, då startar en kemisk reaktion i filtret, men på dessa små bilar så måste man byta filtret ändå efter ett tag.
av jumu01
Tack för den detaljrika informationen om partikelfiltret "Psyko" och "CarMan".
Då är det bara att inse att Volvos Informationsavdelningen, Björn Cederström pratar i nattmössan!(undrar om han har jobbet kvar?)
Det blir bara vackert att pynta ut 6000 kr för detta byte, suck!
Säg den glädje som blev kortvarig! :oops:

Just nu önskar jag mig en Trabant eller en SAAB 92 el 93, jag blir så nostalgisk av att köra en bil med tvåtaktsmotor!
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]