- fre 18 sep 2009, 19:53
#322680
Tack "kebne" för ditt intressanta inlägg!
Nu är jag väldigt upprörd! :-(O)
Saksat ur en av länkarna
"Påfyllningen av additivet görs vid bilens normala servicetillfällen och bilägaren behöver alltså inte bekymra sig. Additivvätskan innehåller en andel metall, däribland Cerium, som inte kan brännas bort. Det adderar då en viss askmängd till den ofrånkomliga askan från bränsle- och smörjoljeadditiver, som inte kan brännas upp. Då mängden och tryckfallet i filtret blir för stor måste filtret demonteras, varefter askan tvättas bort och filtret renblåses mekaniskt. Det sker i en process efter ungefär 120 000 km."
När man läser ovanstående så blir man förbannad över att Volvos verkstäder helt sonika byter ut dessa partikelfilter till en kostnad av 6000 kr, när det framläggs av ovanstående att detta filter kan rengöras och återanvändas (säkert till en mycket billigare penning).
Vilket gör mig så in i h-t förbannad :-(O) , är det ingen annan som reagerar på detta? :evil:
Tydligen så kanske Volvo saknar bilmekaniker som kan reparera något utan bara byta ut saker, då det blir dags att gör något åt detta filter så får man vända sig till en verkstad som har mekaniker som kan reparera saker och säkert billigare än vad Volvo skall ha för kalaset!
Ni som nu närmar er denna magiska gräns på 12000 mil KRÄV att filtret rengörs och inte byts ut! :twisted:
Skall bli intressant att följa denna tråd!
Nu är jag väldigt upprörd! :-(O)
Saksat ur en av länkarna
"Påfyllningen av additivet görs vid bilens normala servicetillfällen och bilägaren behöver alltså inte bekymra sig. Additivvätskan innehåller en andel metall, däribland Cerium, som inte kan brännas bort. Det adderar då en viss askmängd till den ofrånkomliga askan från bränsle- och smörjoljeadditiver, som inte kan brännas upp. Då mängden och tryckfallet i filtret blir för stor måste filtret demonteras, varefter askan tvättas bort och filtret renblåses mekaniskt. Det sker i en process efter ungefär 120 000 km."
När man läser ovanstående så blir man förbannad över att Volvos verkstäder helt sonika byter ut dessa partikelfilter till en kostnad av 6000 kr, när det framläggs av ovanstående att detta filter kan rengöras och återanvändas (säkert till en mycket billigare penning).
Vilket gör mig så in i h-t förbannad :-(O) , är det ingen annan som reagerar på detta? :evil:
Tydligen så kanske Volvo saknar bilmekaniker som kan reparera något utan bara byta ut saker, då det blir dags att gör något åt detta filter så får man vända sig till en verkstad som har mekaniker som kan reparera saker och säkert billigare än vad Volvo skall ha för kalaset!
Ni som nu närmar er denna magiska gräns på 12000 mil KRÄV att filtret rengörs och inte byts ut! :twisted:
Skall bli intressant att följa denna tråd!
Fiat 500 de luxe -59. Volvo V60 D4 aut Momentum BE-15