Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
En rubrik som direkt vänder sig till rätt person! (eller oxå klickade du på rubriken bara för att du hade lite tid över) :P

Nåväl, vår gamla kombipanna behagade lämna in i söndags. Den sprack som en...[valfritt ord]... och tömde allt sitt våta innehåll över golvet i pannrummet. Vår lokale by-röris tillkallades för diagnos och efter några enklare handgrepp så framgick det att blödningen var total; -"Skrota. Köp ny!" Det behövdes ingen mer patologisk utredning, det var kristallklart.

Så nu har jag börjat inhämta offerter. Kom dock till slut på ide´n att skriva en rad här o se om det finns någon rörmok i krokarna som kan vara intresserad av en nyinstallation av panna + lite tillbehör?!
De offerter som trillat in hittills har, kan vi säga, stor spännvidd och därför är det intressant att lägga ut fler tåtar för att se vart åt det skäligaste priset lutar.
Dock så är jag förmodligen ute i sista stund med raderna här på forumet; under fredagen kommer de sista offerterna in och senast på måndag har jag sagt till uppdragsgivarna att jag ska ge besked. Men om intresse finns från någon här så ordnar det sig säkert ändå.
Och så kan det ju vara lite lurigt att ge en bild av hur det ser ut i pannrummet just nu men jag tror det går ganska bra ändå!
Så den intresserade kan fortsätta läsa och sedan skicka ett mejl/PM om förtydligande och/eller bokning av tid för på-platsen-besök.

Så här är förutsättningarna:

*Nyinstallationen bör vara klar om...ja...3 veckor ungefär = inget tok-akut m.a.o.
*Gamla pannan ska skrotas. Nya ska in. Ett par brottare utan känning av ljumskbråck bör inhyras för ändamålet.
*Pannrummet har bra utrymmen/svängrum. Kanske hinner jag måla tak o väggar med ;-)
*Det enda som sparas från nuvarande panninst. är 2 st acc.tankar om vardera 500 liter. CTC.

På inköpslistan:
*CTC V35
*Acc.tank med VVB (CTC 390/110) Utan solvärmeslinga.
*Expantionskärl 200 liter
*Laddomat 21
*Cirkpump + kopplingspaket (om det inte ingår i något av det övriga)
*Shuntautomatik med utegivare
*En ditmonterad (men ej inkopplad) elpatron
*En hög med kopparrör + kopplingar.

Sedan är det säkert något litet jag glömt men det vet ju den initierade i så fall.
En offert bör innehålla materialkostnad + förväntad arbetskostnad. En differens på +5000:- kan accepteras p.g.a på-platsen-besök inte gjorts eller att någon mindre detalj inte kunnat förutses/medräknats initialt. Dock bör du räkna med att installera pannan till elnätet (patronen kan du alltså utelämna eftersom det lär ska kopplas direkt till centralen. Eller om du är händig så medräknas det i offerten).

Tips:
*De intressenter som hittills lämnat offert, och varit på plats, uppskattar att jobbet tar 2,5-3 dagar.
*Kvitton erfordras. Utformningen är en annan sak.

Ja..det var väl ungefär det hela..Den hugade får gärna höra av sig för vidare diskussion.
Tills vidare så duschar vi kallt (det går faktiskt ganska bra när isproppen i duschmunstycket släppt...)

M V H
---> Matz
Nu så har det ordnat sig!
Trillade in en hög offerter under dagen så det var bara att lyssna/läsa..
Offertspann: 110.000 - 78.000:-. Procentspann: 29%.
Slutsumma/totalsumma på nyinstallation blir 80.000:- inkl. moms.
Jobbet fick den som var trevligast vid besöket. Dessutom var han den klurigaste/mest förutseende/noggrannaste som kom med en flera smarta idee´r om hur allt skulle placeras, hur man kunde se till att luftstyrningen jobbade optimalt, m.m.

Den stora prisskillnaden beror dels på arbetskostnaden men även påslaget på materialet. Det konstigaste var att den firman som är störst oxå skulle ha mest avans på materialet..! Annars brukar det ju heta att om man är storkund så får man grejerna med bättre rabatt och därmed borde kunna erbjuda bättre pris till kund.

Skönt att snart få en riktig panna! Och att slippa semestra de närmsta 3-4 åren.. :roll:
Så om någon i Örebro med omnejd önskar hjälp med vvs-arbeten kan jag rekommendera "min" röris. Han har även en kollega som enbart håller på med badrum + tillbehör, om det är av intresse.

M V H
---> M10
av Huggo
Köpte av Veosol utanför Örebro följande.
Calmar v33.
2 st 1000 l acctankar med beredare i ena.
9 kw elpatron.
Laddomat 21.
300 l expasionskärl.
En massa presskopplingar kopplingar och kopparrör.
Lite extra grejjor
Lite extra arbete.
Pris 90000:- komplett.
Ångrar att jag inte tog en 1000 liters tank till.

Kolla verkligen om du skall ha en CTC
Baxi,Calmar mm pannorna är lite dyrare men ack vilka kanonpannor.
Ej något öststatsskit som säljs i vårat land.Huva.
Japp, klart jag ska ha en CTC! Speciellt när priset numera är under Calmarpannans.
Annars är det ingen större skillnad på de tre pannorna vi diskuterar här. Möjligen att Baxi ser bättre ut.
CTC har det grövsta godset att elda mot så det är ju inte heller någon nackdel.

Målet var att införskaffa en vedpanna med omvittnad kvalitet och lägsta möjliga krångelindex. Svanenmärkning/hög verkningsgrad var ju självklart det med.
Min röris sätter normalt bara Calmarpannan (när det gäller ved) men sätter annars bara CTC's luft/vattenpannor. Och han hade inget alls emot att sätta V35:an för första gången i sitt liv, speciellt sedan han är CTC-partner.
Annars var valet just mellan V35 o Calmar 33:an för min del.
Lite som att köpa Lexus eller Infinity :-)
Så någon Orlanpanna (polsk) var aldrig aktuellt för min del..

Gratulerar dig till ett ny värmeinstallation oxå!

M V H
---> M10
Nu har pannan jobbat i 6 månader eller snarare "småputtrat" eftersom det fortfarande bara går åt värme till dusch/bad.
En utvärdering i punktform blir så här:
* Sugfläkten går tyst
* Handboken till den automatiska schunten+utegivaren är omfattande (oläst med andra ord ;-) )
* Veden som går åt till den här pannan verkar absolut vara halverad jämfört med monstret jag hade innan
* Nästan ingen aska lämnar den efter sig heller..Nästan varenda träfiber verkar gå åt!
* Bekvämare att hantera 50 cm ved istället för "stickorna" jag hade i andra pannan

Ser fram emot en smällkall vinter med andra ord :mrgreen: :-O)

//M10
Kan bara säga att jag har precis samma erfarenheter. Har själv en CTC V35 och är grymt nöjd.

Funderar på att komplettera med någon form av solvärme, då slipper man ströelda på senvåren, sommaren och tidighöst. Men ekonomiskt går det aldrig ihop sig med solvärmekomplettering.
Marbas skrev:Kan bara säga att jag har precis samma erfarenheter. Har själv en CTC V35 och är grymt nöjd.

Funderar på att komplettera med någon form av solvärme, då slipper man ströelda på senvåren, sommaren och tidighöst. Men ekonomiskt går det aldrig ihop sig med solvärmekomplettering.
Precis! Jag kollade in det där med solpanerler i samma veva då en av säljarna var kunnig på det. Men det går ju för rackarns inte att få ekonomin att gå ihop ens med statsbidragen man får..! Mellan 55-65' beräknade han att det skulle kosta för vårt hus och då skulle vi få samma komfort som du anger, Marbas. Och då har vi redan acc.tank med solvärmeslinga. Så ekonomiskt går det aldrig ihop med solvärmen. Man måste nog vara miljörabiat eller väldigt pengastinn för att göra den investeringen, tyvärr. För bekvämt skulle det va'!

/M10

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]