Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalblo
#322358
Hej!
Jag har en 850 kombi, -93, motor B5252S, manuell, snart 26 000 mil. Har ägt den sedan före sommaren och kört 600-700 mil med den.

De senaste veckorna har startmotorn varit lite kinkig - inte velat varje gång - men efter att ha vridit på några gånger eller knuffat den en decimeter med växel i så har den alltid gjort sitt jobb. Då har motorn alltid varit extremt lättstartad - går igång direkt.

Men så idag så ville den inte. Startmotorn gick bra och motorn kom igång direkt men så dog den nästan omedelbart. Därefter har den inte startat (startmotorn har funkar av och till - så den har nog inte med detta fel att göra).

Jag har testat bensinpumpen genom att dra två sladdar direkt från batteriet och den låter. Och säkringen är ok. Felkodssystemet visar fel på besinpumpsreläet - så jag gick glad i hågen och köpte ett nytt - men det hjälpte inte. Jag är nybörjare på felkodssystemet (bara haft gamla 240 och 740 innan!). Samma felkod ges nu med - men den kanske ska nollställas?

Efter att ha kollat runt på forum så har jag även kollat i fördelarlocket - lite skitit men verkar ok tycker jag utan att veta riktigt hur det ska se ut... Inga sprickor eller så. Kolet verkade ok.

Någon annanstans såg jag att den skulle kunna ha blivit sur? Känns lite otippat. Jag startade den igår morse och körde 5 meter och stängde av. Sen har jag idag i princip dragit ur batteriet med att startförsök under ca 3-4 timmar.

Suck, suck - förslag uppskattas verkligen!!
av kalblo
#322361
Jo, glömde även att nämna att elen möjligen är lite skum. Nu när jag suttit och försökt starta en massa gånger har jag lagt märke till att varvmätaren far lite hit och dit... För att lugna sig efter några "vick".

Har, som del i felsökningen, också rengjort de två jordflätor som är lättåtkomliga från motorblockets ovansida...
Användarvisningsbild
av mr850gle
#322405
kalblo skrev:Hej!
Jag har en 850 kombi, -93, motor B5252S, manuell, snart 26 000 mil. Har ägt den sedan före sommaren och kört 600-700 mil med den.

De senaste veckorna har startmotorn varit lite kinkig - inte velat varje gång - men efter att ha vridit på några gånger eller knuffat den en decimeter med växel i så har den alltid gjort sitt jobb. Då har motorn alltid varit extremt lättstartad - går igång direkt.

Men så idag så ville den inte. Startmotorn gick bra och motorn kom igång direkt men så dog den nästan omedelbart. Därefter har den inte startat (startmotorn har funkar av och till - så den har nog inte med detta fel att göra).

Jag har testat bensinpumpen genom att dra två sladdar direkt från batteriet och den låter. Och säkringen är ok. Felkodssystemet visar fel på besinpumpsreläet - så jag gick glad i hågen och köpte ett nytt - men det hjälpte inte. Jag är nybörjare på felkodssystemet (bara haft gamla 240 och 740 innan!). Samma felkod ges nu med - men den kanske ska nollställas?

Efter att ha kollat runt på forum så har jag även kollat i fördelarlocket - lite skitit men verkar ok tycker jag utan att veta riktigt hur det ska se ut... Inga sprickor eller så. Kolet verkade ok.

Någon annanstans såg jag att den skulle kunna ha blivit sur? Känns lite otippat. Jag startade den igår morse och körde 5 meter och stängde av. Sen har jag idag i princip dragit ur batteriet med att startförsök under ca 3-4 timmar.

Suck, suck - förslag uppskattas verkligen!!
Jeg ville sjekket startern,muligens er børstene slitt så den ikke får skikkelig kontakt når du prøver og starte.Hadde selv dette problem med en 240,og det viste seg hvis man banket litt på startern så fyra bilen lett!!Evt få tak i en brukt overhalt og bytt!! Good luck!!
:-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#322504
Om varvräknaren hoppar omkring tyder det på problem med varvtalssignalen. Inga felkoder på impulsgivaren? (214)
Mät givaren iaf, kontaktstycket sitter snett under fördelarlocket. c:a 300 Ohm ska det vara.
av kalblo
#322890
Tack för svar.
Jag hade inga andra felkoder än bränslepumpsreläet - som jag alltså bytt utan att bilen startar.
Jo förresten - en grej till och det var något med farthållaren - något om 35km/h (1-2-2).

Ska testa att mäta varvtalsgivaren när nästa tillfälle ges. Men visst borde väl inte den spöka till så att motorn inte går igång?!
av otto84
#323075
Dagen innan hade du alltså flyttat bilen och stängt av den utan att den blivit lite varm? Ventillyftarna i dessa motorer kan bli helt knas om man gör så. Det kan hända att ventilerna inte stänger och motorn tappar kompen. Men man brukar kunna få igång den genom att trampa gasen i botten och köra på starten i ca 30 sekunder. När den sedan startar kan den knacka och gå ganska dåligt till att börja med men det går över när motorn blir varm. Det kan ju vara något annat fel på just din bil men jag vet av egen erfarenhet att det kan bli så på volvos femmor och sexor med hydrauliska ventillyftare. Så låt alltid motorn gå minst ett par minuter innan ni stänger av efter en kallstart.
av kalblo
#323370
Hej och tack för svar!
Ja det är den här typen av knas som jag tänker att det skulle kunna ha blivit - för den slutade funka så tvärt.
Ska ladda batteriet ordentligt och testa det du skriver. - Återkommer!
av sm1nvx
#323458
Jo, den blev sur. Som följd löstes oljefilmen på cylinderväggarna upp så kompressionen försvann, detta har inget med lyftarna att göra.
Min 850 med B2525S-motor beter sig likadant. Jag har dock lyckats få igång den utan att klunka i lite olja i tändstiftshålen, vilket annars
"Pettsson" rekommenderar.
Ytterst beror det på att detta är lågfriktionsmotorer, där kolvringarna ju har lägre tryck mot cylinderväggarna redan från början....

Dagge

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]