NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pinnen303
Jag är inne på att byta till en något nyare bil än vad jag har nu.

Är en begagnad S40 eller V50 årsmodell -04 och framåt bra köp idag när det gäller kvallité, ägande mm? Jag har hittat en del hos handlare som gått mellan 4 och 8000 mil som ser bra ut men är det något speciellt man ska tänka på?

Tack på förhand!
av jumu01
Välkommen Pinnen303 på detta forum!

Från -07 och framåt så är den befriad från barnsjukdomarna. Helst från -08 med den nya faceliften!

Köp inte 1.8 F, en mycket tråkig och surrig motor!

Om du tittar på tidigare modeller 04 - 06 se till att elkontakterna i A-stolparna är utbyta då dessa har stått för en hel del spökerier gällande elen på bilen!(Dessa är oftast åtgärdade via garantin)

Bilarna är väldigt trevliga att köra, upplever den som relativt stor i kupen fast det är en liten bil, mycket stabil på vägen, driftskostnad beror lite på viken modell du väljer bensin el diesel.

Sök på forumet så finns det många trådar. Använd avancerad sökning!
Här har du några exempel på trådar rörande köp av S40/V50.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 50#p311105
och
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... pa+s40+v50

Lycka till med ditt bilinköp!
av Pinnen303
Tack för ett kanonsvar!

Var och kollade på en idag hos en handlare. Årsmodell 2006 6800 mil Addition. Med vinterdäck på plåtfälg 144000. När jag som hastigast kollade sommardäcken tyckte jag att i alla fall ett backdäck verkade vara ner på markeringen. Hur mycket är det rimligt att försöka få rabatt på för en sån detalj?

Förresten så undrar jag hur de värderingstjänster man kan göra på nätet stämmer överens med verkligheten? Värderar man den jag tittat på så blir det uppskattade priset hos handlare 125000. Det är ju viss skillnad.
av MattiasD
jumu01 skrev:
Gäller förstås också 1.6, 1.8 och 1.6D.
Användarvisningsbild
av Doffen
MattiasD skrev:
jumu01 skrev:
Gäller förstås också 1.6, 1.8 och 1.6D.

Hva er galt med 1.6 D ?
av jumu01
Pinnen303 skrev:Tack för ett kanonsvar!

Var och kollade på en idag hos en handlare. Årsmodell 2006 6800 mil Addition. Med vinterdäck på plåtfälg 144000. När jag som hastigast kollade sommardäcken tyckte jag att i alla fall ett backdäck verkade vara ner på markeringen. Hur mycket är det rimligt att försöka få rabatt på för en sån detalj?

Förresten så undrar jag hur de värderingstjänster man kan göra på nätet stämmer överens med verkligheten? Värderar man den jag tittat på så blir det uppskattade priset hos handlare 125000. Det är ju viss skillnad.
Kräv alltid fräscha däck, bilhandlarna har oftast väldigt stora rabatter hos gummiverkstäderna.
Utan inbyte pruta minst 10 %, eller kräv nya däck, drag eller annat till ungefär samma summa, det är ju köparens marknad är försäljaren hårdnackad finns det andra ställen att köpa sin bil på, det är bara att göra en enkel sökning på nätet t.ex bytbil.com.

Har ju inte sett ditt exemplar men max 130 000 kr utan inbyte!

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]