Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Eftersom jag just blivit blåst på en dålig automat-låda .. var en Chrysler.
Finns det några kända tricks för att tillfälligt dölja en slutkört automat-låda ?
När jag provkörde min Chrysler kunde jag ana en viss ojämnhet i växlingen mellan 2an och 3an.
Men jag valde att chansa. Den gick ok i 4 veckor. Sen efter en långkörning på 100 mil så rasade den helt.
Jag bytte olja och filter i lådan tämligen snabbt. Innan den rasade. Men det hjälpte inte :(
Nu är jag ut efter Volvo med automat. Vad ska man kolla ? Verkstan för Chryslern sa att man skulle lukta på oljan från växel-lådan, ifall det luktar bränt.
Men som sagt, jag är mest intresserad av ev. tricks för att dölja en dålig automat-låda. Och hur man kollar det för en Volvo.
Gränsen för min amatör-mekning går där. Om automat-lådan pajar så är man utlämnad till verkstads priser ...
av Nithin
Tricks vid val av automatlåda är att välja en låda som växlar som den ska.
Segar den mellan växlingarna så välj något annat.

"Men jag valde att chansa."

Alltså har du inte blivit blåst annat än av dig själv.

Läropeng...

Ka-ching!
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm...det där med att lukta på oljan fungerar säkert...men, problemet är väl om säljaren just bytt olja i lådan....

Angående Volvo & auto lådor...det finns ju som tur är ett stort utbud på begagnade lådor som inte kostar så in i helvete mycket & hittar man oxå en mekaniker som är villig att byta för ett "nice price" så går det ju oftast att lösa utan att vara hänvisad till fantasi summor hos märkes verkstäderna.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]