Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej
jag har en V70 2004 T5 där bilen har satt en felkod på kortslutning i kablage till sidokrocksensor höger bak, min fråga är om den går att byta själv? enligt min verkstad så kan bara volvo byta den, och att dom inte får byta den? låter skumt :???: jag har tidigare haft bilen på Bilia då dom bytt SRS styrdon två ggr pga internt fel enligt felkoden. bilen har ju även nu satt felkod på samma sak internt fel SRS styrdon.. kan detta ha nåt samband? vågar jag fortsätta köra bilen? jag har en lite knodd i bilstol fram och en i bilstol bak och vill ju inte skada dom ifall grejerna löser ut fast dom inte behöver? är det nån risk för det?
av Cedrix
Eftersom du har barn fram gissar jag att du antingen inte har någon airbag fram på passagerar platsen eller har kopplat ur den, och då är det ingen fara ingen airbag som ska kunna lösa ut och skada barnen. När dessa kopplas ur så kopplas de ur fysiskt och styrdatorn kan inte aktivera dessa oavsett vad den får för sig.
Användarvisningsbild
av greeeken
Klart du kan byta själv
OM du hittar en airbag det vill säga.

Då undrar jag varför du fått fel 2 ggr på styrdon o eventuellt 3 ggr nu. Är det nya eller beggade enheter dom sätter i din bil?
Du kan ju inte få samma fel 3 ggr låter helsjukt..

Angående om dom tar bort airbag vid urkoppling så har ja för mig att dom finns kvar , dom kopplar helt enkelt ur airbagen bara.
Användarvisningsbild
av greeeken
Nithin skrev:Krocksensorer kan vem som helst byta. Men det finns bara en som kan radera.
En som kan radera????
En krockkudde kan du som ja skrev innan byta själv OM man får ta på en för volvo säljer inga över disken.
av Nithin
Läs ordentligt innan du svarar!

Jag skrev och jag anser att det står skrivet ganska tydligt, KROCKSENSOR.
INTE KROCKKUDDE = AIRBAG.

Och anledningen till att man inte säljer krockkuddar "över disk" borde inte behöva en förklaring.
Användarvisningsbild
av greeeken
TA o varva ner lite o sluta va så uppkäftig.

O nej det är INTE bara wn som kan radera som du skrev.
TA o lär dig lite fakta innan DU skriver.
av Nithin
Nej, det finns ju flera Volvo verkstäder. :shock:

En volvoverkstad... :shock:

Jag är alltid uppkäftig. Speciellt på anonyma forum.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
När det gäller krockkuddar/srs-styrdon mm vill oftast märkesverkstaden kolla upp detta. Du kan nolla felkoder till detta med en felkodsläsare. Sätt grabben på vänster sida så länge tills du fått vetskap om ev felo. Så skulle jag göra.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]