Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Lämnade in min volvo på felsök 350:-kr och sen ville jag ha framdäck byta å handbroms fixat så den gick igenom besiktingen.
Begärde att efter felsök om de hitta problemet att dom kontakta mig för ett prisförslag!
Dom ringde aldrig så jag ringde upp

Då hade dom gjort följande

Felsök 350kr

Beg tändspole 400kr "Felet dom hitta i felsökning"

Motorolja 3 liter 300kr "kollade oljan samma dag jag satte ditt den på verkstaden. Inte dåligt med olja" Inget jag ville ha åtgärdat. Sånt gör man själv

Läckage fix 150kr "Kylarvatten läckage" Inget jag ville ha åtgärdat. Gör jag själv

Positions lampa 100kr "inget jag ville ha åtgärdat" Gör jag själv.

Tankning av bilen 100kr "Bensinen i tanken räckte gott å väll för en felsök" Inte ens på reserven

Och arbetet 600kr"Dessa 600kr är för rep av småfel jag inte begärt"

Total 2000kr Och utav dessa utförda saker hade jag begärt 1 sak. Jo felsök för 350kr. Dom hade inte ens bytt däcken fram eller åtgärdat handbroms! De skulle dom göra nästa vecka? Jösses.....

Kan en verkstad begära att man ska betala alla dessa små reprationer som dom gjort för 1650 kr som jag inte ens BEGÄRT att dom ska göra? Och de jag lämnade in bilen för från första börja är inte ens åtgärdat så jag kan ombesikta den!

Alla de saker de gjort förutom felsök är saker jag kan göra själv. Även bytte av en tändspole. Och att dom inte ringer innan när man begärt de och sedan per automatik sätter ditt en begagnad tändspole? Tänk om jag ville ha en ny tändspole?

Nu är de bara 2000kr de handlar om men för mig som student på CSN är 2000kr en stor summa då de utöver detta kommer att behövas läggas på för nya däck + byte och fix av handbroms. Kanske 2000 kr till!

kan denna tok bilverkstad kräva mig på dessa pengar? Inte fan springer en hanverkare runt och laga små fel i ett hus när den har fått en enda uppgift att göra och sedan fakturera husägaren för rep av massa småfel för kanske flera tusen kronor!
Nej detta är inte ens nästan rätt! 15% från avtalat pris får en faktura avvika innan de måste ringa. Detta är helt åt skogen.

Den springande punkten är dock: Exakt vad var avtalat när du lämnade in bilen? Sade du att de skulle "fixa bilen" eller att de skulle byta exakt vissa delar?
andreas_lofgren skrev: Den springande punkten är dock: Exakt vad var avtalat när du lämnade in bilen? Sade du att de skulle "fixa bilen" eller att de skulle byta exakt vissa delar?
Tomas88 skrev:Ja frågan är ju vad som är avtalat. Men som det låter så verkar det ju orimligt.
Står ju klart och tydligt i hans inlägg, läser ni inte allt?
Sper skrev:Lämnade in min volvo på felsök 350:-kr och sen ville jag ha framdäck byta å handbroms fixat så den gick igenom besiktingen.
Begärde att efter felsök om de hitta problemet att dom kontakta mig för ett prisförslag!
Jo jag har läst inlägget. Men det är ju inte säkert att han sagt exakt så som det står.
Har han tex sagt att bilen ska gå igenom besiktningen så kan ju detta motivera byte av en lampa tex.

Säger varken att det är på det ena eller andra viset vill bara ha saken förtydligad. Men som jag också skrev så verkar ju verkstadens agerande konstigt med den infon vi fått hittills.
Tomas88 skrev:Jo jag har läst inlägget. Men det är ju inte säkert att han sagt exakt så som det står.
Har han tex sagt att bilen ska gå igenom besiktningen så kan ju detta motivera byte av en lampa tex.
Sant men då borde dom ha fixat däck och bromsen oxå vilket dom inte ha gjort
Jag sa till dom muntligt om vad som skulle göras och när jag lämnade in bilynkeln så låg den i ett kuvert med en felanmälan och på de kuvertet stog de oxå att dom skulle ringa efter felsökingen. Bes pappret låg i bilen och de var däck fram och handbroms som inte gick igenom och de visste dom om. snackat me Volvo davidsson och dom tycker de är helt åt skogen. Har mejlat lite nu med den firman och ja vad ska man säga =P

Detta var ett svar jag fick av dom ang Oljan å läckage och Bensin. Jag kollade detta innan jag körde ditt bilen. Tankade en hundring dagen innan. Kollade oljan helt ok. Vatten/glykol helt ok. Detta svar fick jag

----men du snälla när vi kom fram till bilen och såg glygol under bilen ska vi ringa till dig eller ska vi bara ringa bilbärning? när vi kollat oljan så visar ingenting fyllde första lite visade ingenting heller efter tredje liter så stämde det vill du bara klåga eller fixa bilen + NÄR VÅRA KUNDER ANLITA OSS HAR VI INGA AVTAL ATT RINGA OM DET ÄR NÖDVÄNDIGT , , BENSIN LAMPAN LYSTE OCH NÄR EN BIL BÖRJA STANNAR MÅSTE VI I VÅR VERKSTAD FYLLA BENSIN FÖRST, MVH-----

Bara att skriva i CAPS vissa ju oseriösheten mot kunder hehe
Kanske skulle skrivit här på forumet att bilen skulle gå igenom ombesiktingen och inte besikting =P

Bara de 2 fel som blev underkända ville jag ha åtgärdat + en felsök så jag få reda på ett pris om de är värt att fixa bilen.

Som de ser ut nu med denna rep + däckbyte å fix av handbroms så kommer jag trpligen upp i 4500-5000 kr och de är ungefär 1/4 av priset på bilen och jag ska sälja den efter besiktingen.

Detta är nåt som dom hittat på om oljan och läckaget osv.

Eller så har bilen töms på 3 liter olja och halva tanken av glykol på 1 natt
Det verkar ju absolut inte rätt. Som någon skrev tidigare får summan skilja max 15%
mot vad som varit överenskommet. Låter ju helt absurt att man gör dessa saker
som inte ens diskuterats utan att kontakta dig.

Dessutom är svaret du fick i mail inte ett tecken på en seriös firma.........

Men då ska du ha två fel då inte[…]

3G släcks

Nu är det dags :-) Screenshot_20250830-140[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]