Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sper
Har haft lite problem med min volvo senaste 4 månaderna i princip. Den har gått lite ryckigt från och till men ändå startat å funkat bra ändå. Inga lampor som varnat och hade inte råd att fixa den. Sen för några veckor sen startade den inte. Sen efter en stund så startade den. Och då gick den "rent" en stund sen börja den hoppa å skutta igen.

Efterhand blev den mer svårstartad och jag lämnade in den på felsökning och bad dom ringa mig när felet hade hittats.

Ingen som ringer. Jag ringer upp. Då har dom byt Tändspolen säger dom och fixat nåt vatten läckage.
Okej tänkte jag. Dom skulle ju ringa innan dom fixar bilen. Då vill dom har 2000 spänn för de arbetet.

Och jag slängde upp huven på bilen och kollade Tändspolen och vad jag kan se så har dom inte bytt den. De sitter fotf en gammal där. Om dom nu inte satt ditt en begagnad. Om dom nu ens bytt den.

Vad har man för skyldigheter gentemot en verkstad som lagar/byter saker man inte ens sagt till om ?

Är beteendet på bilen en beskrivning av en defekt tändspole?

Bilen går nu rent men kan vara en tillfällighet då den gjort så innan sen vips efter 2 dar så börja den bråka igen.

Som ni förstår lita jag inte 100% på denna verkstaden just nu.

Hade de vart tändspolen som dom hittat på felsökning och ringt så hade jag köpt en begagnad å bytt den själv å sparat flera hundra spänn!
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
av Uninium
Om jag inte hört fel så ska en verkstad spara delar som dom byter,har du sagt till om en felsökning så enligt mig så betyder inte det att man byter ut en massa delar på måfå.

En bil kan rycka om en tändspole spökar,men det finns väl ett antal andra fel som gör detsamma,spökande tändkablar etc En bensinpump som är på väg att kasta in handduken.tempgivare m,m

Pettson glider nog in med ett bra svar senare om vad som gäller på verkstad.
av Sper
unlock26 skrev:Om jag inte hört fel så ska en verkstad spara delar som dom byter,har du sagt till om en felsökning så enligt mig så betyder inte det att man byter ut en massa delar på måfå.

En bil kan rycka om en tändspole spökar,men det finns väl ett antal andra fel som gör detsamma,spökande tändkablar etc En bensinpump som är på väg att kasta in handduken.tempgivare m,m

Pettson glider nog in med ett bra svar senare om vad som gäller på verkstad.
Jo för om tändspolen bökar så kan man ju bara prova att dra lite 5/56 i den läste jag så kan de hjälpa. I alla fall ett tag =P

Men dom får återställa bilen. Plocka bort lampan och sätta ditt gamla tändspolen osv så får dom 350 för felsökning sen lämna jag den till en annan verkstad för byte av däck å handbroms =P

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]