- fre 18 sep 2009, 09:16
#322521
Men pettson, vad är då skillnaden?
Ta en 940, farmvagnsbalken pekar lite höger. Alltså behöver hjulen svänga lite vänster för att ratten ska stå rakt. Antingen hänger man på allt och ställer toe mot centrumlinjen.
Eller så ligger man hemma på golvet med sticka, och provkör mellan mätningarna för att se hur ratten står. Säg att toe är 3 mm in, och ratten står lite vänster. In i garaget igen, och skruva ut vänster hjul 2 mm. (2 sexkanter på muttern gör 2 mm skillnad på total toe) Provkör igen, och mät. Ratten rak, 1 mm toe-in.
Är ratten rak när man kör rakt fram på slät väg och total toe är rätt har vi kompenserat för framvagnsbalken, och oavsett hur avancerade instrument man hänger på finns det inget mer att skruva på.
Däremot kommer ratten att hamna snett om man bara hänger givare på framhjulen och ställer toe, det är jag med på.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!