Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasel
Jag funderar på om det går att montera in en begagnad telefon (orginal) i en V70n - 02 Addition. Finns en hel del på skroten, behövs uppgradering av mjukvara eller något annat för att få det funka.
av Fredd
Ja, det går att montera telefonen i efterhand.

Brukar vara svårt att få med kabelhärvor på skroten, kolla vad kabelstammen kostar på Volvo innan du handlar prylarna på skroten - vissa kabelstammar är helt sjukt prissatta!

När det gäller mjukvara så fungerar många tillbehör om man plockar det från en annan bil pga att programvaran finns i själva tillbehöret.

Är inte säker på om så är fallet med telefonen, dock rekomenderas alltid att lägga till mjukvaran. (Även om det råkar fungera utan, så kan mjukvaran innehålla konfiguration/information för ex vis CEM om att tillbehöret x är monterat i bilen.) (CEM=Centrala elektronik modulen=hjärnan i bilens nätverk)

Mjukvaran brukar inte kosta många kronor, däremot kan vissa verkstäder ta hutlös arbetskostnad. Tips skulle kunna vara att försöka prata direkt med meken när du ändå har bilen inne för service etc.
av Y.F
lasel skrev:Jag funderar på om det går att montera in en begagnad telefon (orginal) i en V70n - 02 Addition.
Varför då? Den inbyggda telefonen är kass. I själva verket är telefonen med god marginal den sämsta mobiltelefon jag provat på minst tio år. Dåligt ljud, tappade samtal, ålderdomligt och helt bedrövligt långsamt menysystem.

Leta upp en bil med telefon och prova själv innan du lägger en massa tid och pengar på att installera en i din bil.
av Mr M
Har en "orginal" telefon inmonterad och vill bara säga att jag är mycket nöjd med den, ringer hellre med den än med min vanliga "juppy" både ljudkvalite och funktionalitet är outstanding..

Men men, alla har vi olika åsikter,
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Mr M skrev:Har en "orginal" telefon inmonterad och vill bara säga att jag är mycket nöjd med den, ringer hellre med den än med min vanliga "juppy" både ljudkvalite och funktionalitet är outstanding..

Håller med dig :D
Tycker den funka super 8)
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
Mr M skrev:Har en "orginal" telefon inmonterad och vill bara säga att jag är mycket nöjd med den, ringer hellre med den än med min vanliga "juppy" både ljudkvalite och funktionalitet är outstanding..

håller med till 100% riktigt nöjd med min med enda nackdelen är att man inte kan läsa sms när man kör men det hade nog inte varit så trafik säckert

har hört att om du ska montera telefon i bilen så måste den vara nyare än bilen gjordes väll en hell del ändringar på dom runt 02 ( är vad jag hört kan ju vara värt att kolla upp :wink: )
av Mr M
Ang. SMS.
Ja kan läsa sms, har plockat bort "Trafiksäkerhets" funktionen, de finns bland inställningar om du bläddrar i telefonmenyerna..

Bara ett tips :D
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Mr M skrev:Ang. SMS.
Ja kan läsa sms, har plockat bort "Trafiksäkerhets" funktionen, de finns bland inställningar om du bläddrar i telefonmenyerna..

Bara ett tips :D
ja så kan man ju med göra :D
Tycker nog att man inte ska läsa SMS när man kör :???:

Ha det
DennisCA's Volvo 850 -97

Kul att se, bra jobbat!

Tjenare! Köpte en v70 flexifuel från […]

Jag håller med Erik Å i allt han s&aum[…]

Tror knappt det finns några elbilar som har[…]