- ons 16 sep 2009, 10:38
#321944
Har just skaffat mig en V50 2.0D -06 som gått 9000 mil. Efter sådär 110 mils körning så tändes informationsdisplayen och visade "motorsystem service erfordras". :-O) Har varit inne till Volvo och fått det fixat. Det var ingen additiv kvar till regeneringen av partikelfiltret. Normalt fylls detta på vid 6000 mil så jag tänkte jag skulle undersöka detta. Serviceboken saknade stämpel för intervall så jag ringde upp verkstaden som gjort servicen. De hade bytt filter och sådant som hörde till 6000 mila servicen men inte bytt additiv och visste inte varför det inte var gjort.
Antingen har man missat det eller så har man medvetet struntat i det tycks det som. Som jag ser det så är det en möjlighet att vända på slantarna ifall man kan skjuta på en sådan påfyllning och få ytterligare 3000 mil innan påfyllning med tillhörande utgift. Frågade verkstaden som fyllt på additiv om detta och de sade att det händer att det kommer in bilar som gått under 4000 mil som man måste fylla på additiv på. Beror på körstil sade de. Så ska man köra hårt för att förbruka mindre additiv eller räcker det att bilen är mkt landsvägskörd för att det ska dra mindre additiv?
Sedan tänkte jag att om det är så att mindre additiv än normalt har gått åt så borde det ju också innebära att partikelfiltret kan hänga med längre än 12000 mil? Vad jag förstår så byggs det upp ett lager sot som med tiden ökar mottrycket och gör att motorn går sämre och drar mer bränsle? Finns det någon felkod för detta med mottrycket? Rasar gör det väl inte av den anledningen? Jag funderar på att ge partikelfiltret en chans att uppnå 15000-18000 mil innan byte.
Antingen har man missat det eller så har man medvetet struntat i det tycks det som. Som jag ser det så är det en möjlighet att vända på slantarna ifall man kan skjuta på en sådan påfyllning och få ytterligare 3000 mil innan påfyllning med tillhörande utgift. Frågade verkstaden som fyllt på additiv om detta och de sade att det händer att det kommer in bilar som gått under 4000 mil som man måste fylla på additiv på. Beror på körstil sade de. Så ska man köra hårt för att förbruka mindre additiv eller räcker det att bilen är mkt landsvägskörd för att det ska dra mindre additiv?
Sedan tänkte jag att om det är så att mindre additiv än normalt har gått åt så borde det ju också innebära att partikelfiltret kan hänga med längre än 12000 mil? Vad jag förstår så byggs det upp ett lager sot som med tiden ökar mottrycket och gör att motorn går sämre och drar mer bränsle? Finns det någon felkod för detta med mottrycket? Rasar gör det väl inte av den anledningen? Jag funderar på att ge partikelfiltret en chans att uppnå 15000-18000 mil innan byte.
740 -90 b230f