NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebne
Har just skaffat mig en V50 2.0D -06 som gått 9000 mil. Efter sådär 110 mils körning så tändes informationsdisplayen och visade "motorsystem service erfordras". :-O) Har varit inne till Volvo och fått det fixat. Det var ingen additiv kvar till regeneringen av partikelfiltret. Normalt fylls detta på vid 6000 mil så jag tänkte jag skulle undersöka detta. Serviceboken saknade stämpel för intervall så jag ringde upp verkstaden som gjort servicen. De hade bytt filter och sådant som hörde till 6000 mila servicen men inte bytt additiv och visste inte varför det inte var gjort.

Antingen har man missat det eller så har man medvetet struntat i det tycks det som. Som jag ser det så är det en möjlighet att vända på slantarna ifall man kan skjuta på en sådan påfyllning och få ytterligare 3000 mil innan påfyllning med tillhörande utgift. Frågade verkstaden som fyllt på additiv om detta och de sade att det händer att det kommer in bilar som gått under 4000 mil som man måste fylla på additiv på. Beror på körstil sade de. Så ska man köra hårt för att förbruka mindre additiv eller räcker det att bilen är mkt landsvägskörd för att det ska dra mindre additiv?

Sedan tänkte jag att om det är så att mindre additiv än normalt har gått åt så borde det ju också innebära att partikelfiltret kan hänga med längre än 12000 mil? Vad jag förstår så byggs det upp ett lager sot som med tiden ökar mottrycket och gör att motorn går sämre och drar mer bränsle? Finns det någon felkod för detta med mottrycket? Rasar gör det väl inte av den anledningen? Jag funderar på att ge partikelfiltret en chans att uppnå 15000-18000 mil innan byte.
av cyberlelle
Var och gjorde service idag och pratade lite med serviceteknikern om just det här med byte av partikelfiltret vid 12000 mil. Han sa att det är absolut ingen fara att inte byta det vid 12000 mil.
Det som händer när partikelfiltret behöver bytas är att bilen blir tröttare och förbrukningen går upp. Dom som inte hade bytt vid 12000 mil har då tydligen fortfarande inte märkt av någon försämring trots att bilen rullat bra mycket mer än 12000 mil.
Så det känns ju som om att man kommer att vänta med det där till den dagen då filtret verkligen är förbrukat.
Användarvisningsbild
av Eriksson85
Har också köpt en V50 2.0D -06 i början på Aug, och ägaren innan berättade om att verkstaden inte hade fyllt på vid 6000mila servicen, men när han påpekade detta så gjorde dom det efteråt.

Men så en fråga vid sidan om topic, vad kostar ett partikelfilter ungefär att byta ?
av cyberlelle
Eriksson85 skrev:Har också köpt en V50 2.0D -06 i början på Aug, och ägaren innan berättade om att verkstaden inte hade fyllt på vid 6000mila servicen, men när han påpekade detta så gjorde dom det efteråt.

Men så en fråga vid sidan om topic, vad kostar ett partikelfilter ungefär att byta ?
Tror att själva filtret kostar ca 6000 kr att byta...
av cyberlelle
Eriksson85 skrev:Va !? Jaha, då är det bara att förbereda sig då.
Jo, det är ju inte nån rolig utgift.. 12000 mila servicen då filtret egentligen ska bytas är ju en stor service och går på ca 12000 kr om man byter filtret också :-O)
av Psyko
Finns inget som säger att man måste byta Partikelfilter vid 12000.
Det avgör ju beställaren av jobbet. Beroende på körtyp osv
kan faktiskt filtret fungera många tusen mil till. Skulle det
vara så att det blir fullt kommer det loggas en felkod för det och
motorvarningslampan tänds.
Vet fler bilar som gått 16000 + som fortfarande inte bytt partikelfilter.
Det gäller förstås inte alla, vissa måste byta tidigare på grund av att
motorvarningslampan tänts för att tryckgivaren varnar för fullt filter.
Samma sak med additiv, där har jag iofs inte varit med om att tanken
räckt mycket längre än till 9000 mil men det går ju ändå flytta fram det lite
mer än 6000 mil i så fall.

Båda dom här sakerna tänder motorvarningslampan så vill man förskjuta
det tills dess.
av kebne
Superbra. Tror jag har fått de svar jag önskat höra! :) Återstår som alltid att se hur man gör. Högre bränsleförbrukning och slö bil är ju inget man önskar sig.
av kebne
FiddeUBC skrev:Det hära additivet.. vad exakt är det för nåt? Är det adblue som ex volvolastvagnar har??
SMP - Svensk Maskinprovning AB har en rapport "Utsläpp från större dieseldrivna arbetsmaskiner" som beskriver detta bra.
Rapporten hämtas från http://www.smp.nu/download.aspx?id=633087324286736801 observera att det är en pdf fil som fått fel filtyp "zip". Döp därför om innan du öppnar.

adblue är en ammoniaklösning och verkar vara mer till att reducera halten kväveoxid i samarbete med katalysatorn
Se: http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n ... enDocument

eolys är ett DPF additiv som innehåller 93% fotogen(isoparaffin) och resten är cerine som baseras på ämnet Cerium vilket är en lättantändlig metall.
Se: http://www.sbrservice.se/Art2006-1/Art2006-1b.htm

Ett partikelfilter fångar upp partiklar från kolväten etc. För att partikelfiltret inte ska bli igensatt direkt så måste det renas - regeneras med hjälp av en kemisk process där man hettar upp filtret genom att tillföra extra bränsle så att partiklarna oxideras till vatten och koldioxid. Eolys sänker den oxidationstemperatur som behövs för att processen ska kunna ske. Vad jag förstår så tillsätts Eolys kontinuerligt då medlet också har egenskapen att binda till sig dieselpartiklar i partikelfiltret.
Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Partikelfilter
Se: http://www.citroen.se/CWD/SE/AboutCitro ... filter.htm

Det finns två typer av partikelfilter additive DPF och catalyst DPF. Den förstnämnda använder sig av Eolys medan den andra typen inte behöver någon tillsats då själva filtret har en katalysator iform av en ädelmetall. cDPF sitter i Volvos D5 och 2.4D motorer. aDPF sitter i 1.6D och 2.0D (Citroen/Peugeot PSA motorer).

Intressant är att Volvos egen pressrelease beskriver hur man kan rengöra ett aDPF partikelfilter efter 12000 mil och sedan fortsätta använda det!?
Se: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... view/94456
Citerar: "Då mängden och tryckfallet i filtret blir för stor måste filtret demonteras, varefter askan tvättas bort och filtret renblåses mekaniskt. Det sker i en process efter ungefär 120 000 km."
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]