Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IronSabbth
Tjena har en 850 96a automatare, o nu har hastigehetsmätaren slutat fungera. Varken hastighetsmätaren eller trippmätaren fungerar. Har kollat givaren och den är ok. Så då undrar jag hur jobbigt är det att byta hela mätarhuset? måste kanske bort me rätt mycke kåpor o sånt? och spelar det någon roll ifall det är kombi eller sedan? automat eller manuell? Är det något spec man ska tänka på? Det är VDO mätare.
Tackar på förhand.
av Uninium
Inget jobbigt alls.kolla här: http://www.backspegeln.com/tips_dator.asp
30min-1tim max med skruva bort montera nytt hus och skruva tillbaka.

Ett tips innan du skruvar tillbaka allt är att kolla så alla lampor i det nya huset fungerar ;)

Och vill du snygga till det ännu mera så slänger du i ett s/v70 mätarhus från en 97-98.
Användarvisningsbild
av taxi
menar "unlock26" att jag kan ta mätarhus från s/v70 och det passar rakt av i en 850 -97?
av Uninium
Japp,bara du tar från en 97-98,innan dom körde igång med canbus.

Om man inte vet från vilken årsmodell huset kommer ifrån så ser man det enklast på tankmätaren då det står 70 L högst upp på tankmätaren på den gamla.På dom nyare med canbus systemet står det MAX istället för 70L.

Körde själv med det i min 850-96 förut,se till att du får ett hus med aktiverad färddator :D
av IronSabbth
Tackar så mycket, nu har ja väll lite mer koll på hur ja ska göra, verkar inte vara så svårt=) De spelar alltså ingen roll ifall bilen är en automat eller manuell??
av Uninium
IronSabbth skrev:Tackar så mycket, nu har ja väll lite mer koll på hur ja ska göra, verkar inte vara så svårt=) De spelar alltså ingen roll ifall bilen är en automat eller manuell??
Nej det spelar ingen roll...Men gamla 850 tar hastighetssignalen från en givare på lådan och nyare från abs,om jag inte minns fel..Rätta mig gärna.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]