Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ejmas
Jag behöver snart byta främre stötdämpare på S80 T6 2001 och jag blir inte klok på vad jag borde skaffa.

Hos volvohandlaren fick jag höra att det finns 4 olika varianter av originaldämpare, beroende på vad som står på skylten i motorrummet, i mitt fall 1S.

Jag ska ha del nummer 8667253, som jag tolkar från Vadis att dom säljs i par.
Dessutom finns det 3 andra, som man kan få som enstaka exemplar.

Går jag då till reservdelshandeln, så finns det bara en variant som dyker upp när man söker på alla dessa 4 Volvonummer. Då kollade vi ett antal märken, fast jag var mest intresserad av Sachs.

Nån som vet vad det kan vara för skillnad mellan dom olika originalen och aftermarket-delarna?

Erfarenheter av Sachs "basic" -modell eller Advanced?

Tackar!
Användarvisningsbild
av ejmas
Vet du vilken motorvariant det är frågan om i dom fallen? Det verkar som att turbomodeller har andra fjädrar för att göra det ännu lättare...

Jag lutar också åt Sachs Super Touring -modellen, fast vissa säger att Advanced skulle göra T6:an till "den bil som den borde ha varit från fabriken". Jag har aldrig funderat desto mera på stötdämpare, så jag vet inte hur mycket hårdare underredet blir med Advanced, då S80 i originalutförandet inte är speciellt okänslig för skakningar då man kör på kullerstensgator osv.

Jag är ute efter bra kontroll kombinerat med komfort, alltså inte ett alltför hårt eller "styvt" underrede.

/Jonas
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]