Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Neo
Jag har haft lite problem med att bilen bara "dör" och är helt orkeslös. Ibland har bilen en max hastighet på hela 30km/h så jag kollade felkoder och fick upp 322 på bränslesystemet. Felkoden betyder "Renbränning av mätartråd". Kan någon hjälpa mig att förklara vad 322 betyder på ren svenska eller iaf förklara så jag förstår?

Bilen då?
745 -89 B230f

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Luftmassemätaren funkar så här:
En tråd hålls på en konstant temperatur (nånstans runt 300º har jag för mig) genom att en ström leds genom den. Luften kyler tråden, och då behövs mer ström för att hålla tempen. Strömmen blir alltså ett mått på hur mycket luft som susar förbi.
Men luftfiltret är inte helt perfekt så det kan fastna lite skit på tråden, och störa mätningen. Därför bränns tråden ren efter varje körning.

Det kan du kolla, lossa massemätaren från filtret och starta motorn och gasa lite, varvtalet måste ha varit över 1400 innan renbränning tillåts. Titta i massemätaren när en medhjälpare stänger av motorn. Nån sekund efter att motorn stannat ska tråden glöda till lite grann.
av Neo
Tack för ditt svar, jag ska kolla detta.
Mycket bra beskrivet också!
För närvarande så går bilen bra efter jag bytt luftfiltret
men jag tycker ändå inte att filtret skulle få bilen att bete sig på det viset.

Eller så har bilen bara några bra dagar =)

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]