Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torwald
Hejsan!
Har precis införskaffat mig en S80 -00 16000mil och är ny på forumet.
Jag undrar om jag bör byta min hjälprem? (se bild)
Enligt servicebok och kvitto är 16000mila servicen precis gjord, men byter man inte hjälpremmen samtidigt? Det sitter inte heller något klistermärka på kamremmen när den är bytt, har jag anledning att vara orolig att min kamrem inte är bytt? Men åter till min fråga, bör jag byta hjälpremen när den ser ut som den gör?

Tacksam för svar
Senast redigerad av 4 torwald, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av torwald
#27 skrev:Jag tycker att du ska byta hjälpaggregatsremen.
Tycker du inte att de borde bytt den när de bytte kamremmen för dryg två veckorsedan?
Användarvisningsbild
av wissel
Tror det kan vara idé att på riktigt kolla om någon rem överhuvudtaget är bytt. Du kanske bara har en Stämpel som är fin ? Den verkstad som gjorde bytet bör/skall kunna ge dig en Fakturakopia på arbete och mtrl ! Vill dom inte det så skulle jag i alla fall byta såväl Kam som Agg.rem på STUDS.Då är det troligen bluff rakt igenom. Min erfarenhet iaf.
Freddie
Användarvisningsbild
av camaro69
Den där "mjuggiga" remmen ser ut att ha gått mer än 16 000 mil.

Tittar man inte på sådant innan man köper bil? Konstigt att så många hittar fel på bilarna strax efter köpet ??:-/

Byt rem.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Med stor sannolikhet har de inte heller bytt kamrem.

Köpte du bilen via en firma gäller konsumentköplagen och de får åtgärda.
Köpte du bilen privat så är det dolt fel men svårare att kräva.

Du måste åtgärda snarast.
Hjälpagregatremmen är kass och risk att kamremmen är det också.
Däremot en fundering.
Så kass som remmen ser ut att vara så skulle jag fundera på om inte bilen gått betydligt mer än 16.000 mil.

Jag har bytt två sådanna på våra två bilar vid 16.000 mil och ingen av dem såg ut som din rem.

Service vid 16.000 mil betyder även bränslefilter och är lätt att se om det är bytt.
Även vevhusventilation ska göras rent.

mvh Roland
av Lilj
Jag får känslan av att inget är gjort.
För att byta K-remmen så tar man lös H-remmen och den ska ju också bytas så jag kan inte tänka mig att man sätter tillbaka den gamla H-remmen när man haft lös den.

Som Ringhede skrev kolla bränsle filtret och även oljan. Det syns om den är ny bytt eller gått 2000mil eller mer.
Användarvisningsbild
av torwald
Hejsan. Jag är tacksam för alla svar.
Naturligtvis borde jag ha sett att den remmen såg dålig ut, men det var skymmning och jag antar att jag inte tänkte på det. Oljan kollade jag på och den såg ny ut. Sitter bränslefiltret framför höger bakdäck? Måste man skruva loss det för att se om det är bytt?

Jag köpte bilen via privatperson, som hävdade att den var nyservad och visa kvitto på det. Då måste det väl rimligen vara dålt fel?

Mvh Fredrik
av Lilj
Hur mycket kostade servicen?
Vad står det på kvittot ? T.ex kamremms sats? olja? bränslefilter? m.m

Precis framför höger bakdäck. Nej det gamla har suttit där bra länge så det är/bör vara rejält skitigt. Om det är ett nytt så syns det.

Men prova att ringa den gamla ägaren och hör vad han har att säga. Han kanske t.o.m säger att det inte är bytt. Har han betalat för att allt ska va bytt så borde han ju göra något tycker man ju.
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]