NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walgot
Har en fundering angående när man ställer in så dörrarna låser sig automatiskt när man kör över en låg hastighet, när man sen ska öppna dörren så får man dra i handtaget 2 ggr innan man får upp dörren, första gången så att låsknappen åker upp sen andra gången så kan man öppna dörren som vanligt. Vet att det är på andra bilmodeller, att när man öppnar handtaget så öppnas dörren direkt.

Är det någon som känner igen detta? Eller är det något som inte funkar som det ska på min bil?

Tack på förhand!
av Mocke
Jag trodde först att med autolåsnig så låstes dörrarna om man glömt att låsa bilen.
Tyckte det var lite obehagligt när bilen gick in i en självbestämmande "lockdown" när man körde iväg. Nästan som man förväntade sig höra "i'm sorry Dave, i can't let you do that" från högtalarna.
Användarvisningsbild
av Jayhawk
japp,,,det fungerar på det visset....eller så trycker du på knappen som finns på dörren där du också kan låsa upp bilen med, jag brukar göra det när det sitter folk med i bilen....annars får man bara höra ...Varför öppnas in dörren? :lol:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Helt rätt, ska vara så.
Väldigt störande, så jag har stängt av den funktionen. Är ändå inte så många bilkapningar uppe i norrbotten. :)

Alltid då man har en medpassagerare så blir dom lite villrådiga när dörren inte öppnas och man måste förklara att dom får testa igen. Har själv också slitit i dörrhandtaget ett par gånger och nästan slagit skallen i rutan när jag varit påväg ut och dörren inte gått upp... :shock:
Är mest en vanesak, men ändå en rätt jobbig funktion.
av Gourmand
_lucifer_ skrev:Helt rätt, ska vara så.
Väldigt störande, så jag har stängt av den funktionen. Är ändå inte så många bilkapningar uppe i norrbotten. :)

Alltid då man har en medpassagerare så blir dom lite villrådiga när dörren inte öppnas och man måste förklara att dom får testa igen. Har själv också slitit i dörrhandtaget ett par gånger och nästan slagit skallen i rutan när jag varit påväg ut och dörren inte gått upp... :shock:
Är mest en vanesak, men ändå en rätt jobbig funktion.
För oss med klaustrofobiproblem kan sån´t där innebära mer än bara obehag. Jag är ny på detta forum, eftersom jag överväger köp av nyare V50 och har varit och provkört. Snål diesel och dessutom från motorer från mitt "eget" märke Citroen (PSA). Utsökt bil, även om jag har svårt att avstå Citroen gashydrauliska och svävande fjädring. Det jag tyckte mindre om var den höga midjelinjen och de små rutorna. Ett mode som spritt sig i bilvärlden, inte minst på Citroens nya C5:a. V50 kändes i detta avseende inte lika extrem som den nya Cittran. Dessutom vill jag ha en bil som är något mindre, utan att för den delen välja en ren småbil. Mer om detta senare. Ska väl försöka följa tråden lite. Det handlade ju om "autolåsning av dörrar". Borde väl rimligen gå att programmera bort detta ? Någon som vet ?
av Bongtor
Angående autolåsningen kan jag ju höfta in en liten fundering som jag haft. När jag låst bilen och står utanför den tar det ca 30 sek innan den låser "på riktigt" som jag fattat det. I samband med den låsningen låter det allt annat än fräscht från låset. Ett riktigt plast/metallljud uppstår i samma veva som det låser....har ni några tips på vad det kan vara som gör det och om det är ngt som man bör kolla upp?
av LasseRe
Blockerat låsläge
Blockerat låsläge betyder att dörrarna inte
kan öppnas från insidan om de är låsta.
Blockerat låsläge aktiveras med fjärrkontrollen
och inträder med 25 sekunders fördröjning
efter att dörrarna har låsts.
Bilen kan endast låsas upp med fjärrkontrollen
vid blockerat låsläge. Dörrarna kan även
öppnas med nyckeln från utsidan.
av Gourmand
LasseRe skrev:Blockerat låsläge
Blockerat låsläge betyder att dörrarna inte
kan öppnas från insidan om de är låsta.
Blockerat låsläge aktiveras med fjärrkontrollen
och inträder med 25 sekunders fördröjning
efter att dörrarna har låsts.
Bilen kan endast låsas upp med fjärrkontrollen
vid blockerat låsläge. Dörrarna kan även
öppnas med nyckeln från utsidan.
Det här blir värre och värre. Finns det ingen bil som saluförs med hederliga hänglås, eller måste vi alltid vara så otroligt fast i elektroniken ? Själv kör jag även SAAB 96 -63:a på sommaren , alltså gammal 2-taktar-Saab. Den är helt befriad från elektronik. Hammare, en rulle tejp och några svordomar fixar det mesta. En tid att längta tillbaka till.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]