Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Har köpt 3st extra ljus som jag ska montera på min v70.
Har köpt med ett fäste som man ska sätta bakom nummer plåten, men håller det med dom skruven till nummer plåten eller måste det förstärkas in längre? har ju sen 3 stabilisator stag åxå.
Sen undrar jag vart man kan ta strömen allstå + och styr ström? batteriet sitter ju bak och vill ju inte behöva dra kablar ändå dit.

MVH Anders
av Fred
En sökning på "extraljus" ger 46 träffar på olika trådar...kanske finns svaren på dina frågor i någon av dem...?

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Charmed
Ja skulle som på min.. köpa volvos orginal sats och koppla in och sedan använda mig av 3 st relän till nya ljusen och kablarna ut från volvos relä till styrström.

sen skulle jag föreslå volvos egna hållare och monteringssats.. och bara byta ut hållaren till din med 3 ljus.. är lite speciellt man ska borra 7 mm hål genom hema kofångaren och genom balken sendan borrar man upp håler i kofongaren till 12 mm och sätter dit distanser..

Finns här på sidan montering anvisning..
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Jag har volvos extraljus fäste som du kan få låna och borra efter om det skulle vara intressant bara att köpa t.ex biltemas fätste och borra hålen i det, hylsonrna man använder är vanliga små rörbitar med en innerdiameter på 8,5 och en ytter på 12, går att köpa 0,5m i vilken järnhandel som hellst och kapa av till längden som står i anvisningara. helt onödigt att köpa volvos sats då du kan köpa isolatorn löst på volvo och sen bygga en helt egen matta då volvos iaf bara är avsedd för två extraljus. Det enda ytterligare som man kanske behöver ta från volvo är det långa försänkta skruvarna då det behövs väldigt långa försänkta skruvar till det, men dessa kan man köpa löst så inga problem.

Vill absolut inte skriva illa om volvos sats på något vis men man kan ju inte använda någonting från den i stort sett då den inte alls är avsedd för 3 ljus..
Användarvisningsbild
av Brainy
Mini_Ice? Behöver man verkligen dra ända in i balken? Hur tjock är plasten på fronten?

På 9-5orna fäster man hållarna bakom regskylten med ett antal självborrande plåtskruvar. Tillsammans med stabilisatorstagen så sitter det som handen i handsken med mina 3st extraljus.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Kan tyvärr inte svara för V70 men då jag, ville slippa staga mina så borrde jag ända in i balken, men med skruv i plasten och stag så ska det nog säkert gå att få de att sitta stadigt utan att borra nått alls!!
av Lilj
Brainy skrev:Mini_Ice? Behöver man verkligen dra ända in i balken? Hur tjock är plasten på fronten?

På 9-5orna fäster man hållarna bakom regskylten med ett antal självborrande plåtskruvar. Tillsammans med stabilisatorstagen så sitter det som handen i handsken med mina 3st extraljus.

mvh
Anders

Har gjort precis samma. Funkar kanon.
av abel1
Ja nu blev det självborrande plåtskruvar och biltemas fäste. Har dock inte monterat upp stagen över än. Vart bör man sätta dom?
Styrströmmen tog vi ur lamphuset till helljus och halvljus. Har 5w lampor kopplade på halvljuset. Vad är det i böter om man har tänt dom?

MVH Anders
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Ok annars kunde du gjort som det är orginal tagit strömmen från orginalkontakten så kan du slå på och av extraljusen och bara köra med helljuset i stället...
Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]