...

Moderator: Moderatorer

av Laell
Jaaa vad meningsfullt. Jag står i ca 2 timmar på parkeringen längs trottoaren, tänkte lämna stället vid 2030 men bestämmer mig för att se på family guy först. Kommer ner 2110 och har en p-bot från 2104. 1000 kr. För att jag stod med nosen åt fel håll. Vad är det som stör egentligen? Har jag på något sätt inte gjort rätt för mig? Hindrat någon annan att passera eller parkera? Det är som att de bara har tänkt "vad mer kan vi tänkas ta ut böter för". Helt j-la meningslöst :-(O)
Har hänt mig också en gång i tiden. Jag ringde polisen (det var de som bötfält) och frågade varför jag fick boten. Svaret var att genom att parkera mot färdriktningen så innebär det en fara när du lämnar parkeringsfickan då du korsar mötande trafik. Den mötande trafiken förväntar sig inte att en bil svänger ut i den riktningen och därför är det "farligt".

Själv tyckte jag deras förklaring var fullständigt korkad och framförallt då det i mitt fall var en återvändsgata, samt att jag ansåg att en U-sväng vid korsningen in till gatan där jag parkerat skulle innebära mer fara än min parkering...

Tror också det står något i lagen om att man inte får parkera på det viset...
Oh fan...en "trafikregel" jag inte var medveten om :shock: . Har stått så själv med bilen flera gånger utan att ha fått någon bot... Håller med TS...inte fan skadar det eller hindrar någon om bilen är parkerad efter kanten även om bilen nu står åt fel håll. Bara en ursäkt åt gamarna att inkassera böter.
Det är förbjudet att parkera åt fel håll av väldigt goda skäl som beskrivs av Marbas, det är helt enkelt vansinne att köra mot färdriktningen. Hur slö får man vara för att inte orka parkera bilen åt rätt håll!?
Typiskt "svensk" regel. Därmed inte sagt att den är värdelös.
Om man åker runt lite i andra länder så upplever jag att det är relativt vanligt att man parkerar så.
Sen så har väl en bil helt andra reflexer bakåt så en avslagen bil syns enklare om man närmar sig den bakifrån än frammifrån?
Känns som en rätt så vettig anledning det med.

När jag tog körkort så fick i alla fall jag lära mig att detta var otillåtet så jag tycker det låter lite konstigt att ni aldrig skulle ha hört talas om det :???:
Många som inte tänker på detta, speciellt på gator där det inte står står så många andra bilar att utgå ifrån.
Guligan skrev:Typiskt "svensk" regel. Därmed inte sagt att den är värdelös.
Om man åker runt lite i andra länder så upplever jag att det är relativt vanligt att man parkerar så.
Typ Somalia? Indien? :lol:
De länder där man parkerar mot färdriktningen är nog länder vars trafikkultur vi inte vill ha hit.
På enkelriktade gator får man parkera på vänster sida.
Annars tycker inte jag det är någon onödig regel heller. Visst finns det väl många fall då det inte är någon fara att parkera på vänster sida men det är lika bra att ha tydliga regler tycker jag.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]