NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Vad är skillnaden i tryck om man pumpar upp till 3.0 i däcken när dom är kalla och hur mycket tryck är det sen i däcken när dom är varma. Du nämner här i föregående inlägg att man är över däckets maximala tillåtna tryck. Vilket tryck kan man ha då tror ni.
Användarvisningsbild
av ThomasT
CabBO skrev:Vad är skillnaden i tryck om man pumpar upp till 3.0 i däcken när dom är kalla och hur mycket tryck är det sen i däcken när dom är varma. Du nämner här i föregående inlägg att man är över däckets maximala tillåtna tryck. Vilket tryck kan man ha då tror ni.
När däcket blir varmt så kan trycket kan öka med över 0.5bar, men det beror ju helt på körstil och hastighet.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
XC90_Executive skrev:Helst så kan man kolla när däcken är "kalla". Lägger man i 3,0 i "kalla" däck och man kör normalt så har man inte 3,5 i när dom är varma, inte en chans!
Jag skrev att det KAN öka med så mycket som 0.5bar beroende på hur man kör...

Vanlig svensson körning i 70-90km/h på rak väg ger kanske 0.1-0.2bar(?), och hård autobahn körning mer. Det hänger ju ihop med vilken temp du får i däcken.

.
Användarvisningsbild
av CabBO
Nu har jag kört ett bra tag och många mil och verkligen testat däcken. Det jag kollade däcktryck, väghållning, ljudvolym och driftskostnad. Det absolut bästa däcktrycket för ljudvolym och väghållning är 2.8 fram och 2.6 bak. För driftskostnaden och enligt mig högsta acceptabla tryck (för stötigt, "slirigt" och för hög ljudvolym sen) är 3.1 fram och 2.9 bak. Däcken är 235x40x18.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]