NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej!
Min tuta har slutat att fungera plötsligt. Det låter ingenting när man trycker på rattens innerdel.
Det började med för ett par månader sedan att tutförstärkningen slutade att fungera av någon anledning.
Vilket resulterade att jag fick en jättefjantig tuta.

Men nu har den lagt av helt.

Jag har kollat den där lilla säkringen som är till signalhornet och den är hel.

Är det verkstaden som gäller eller?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Hör du ett litet klick från relät i motorrummet när du trycker på tutan? I så fall är det signalhornet som slutat fungera. Av din beskrivning så verkar det mest troligt.
Hände även mig på min förra Volvo. Hade då garanti, så dom bytte den direkt utan några problem. Går att göra själv också, men tycker den sitter lite bökigt till.
Användarvisningsbild
av rasina
ja har nog samma problem ibland när ja tuttar så låter det nästan ingeting specialt när man e ute o kör tuttar på nån så hör dem inte o ibland låter det extra mkt... så den håller på ge upp tror jag
Användarvisningsbild
av Orfeous
Har nu vart på Volvo o frågat vad ett signalhorn kostar.. den ligger på drygt 270kr och då får man båda hornen i ett så att säga eftersom
de har separata frekvenser en hög och en låg. Enligt verkstadskillen ska man komma åt hornet genom att lossa på grillen bara.

Men när jag kollar i min haynesbok för S40 så ska man plocka bort hela stötfångaren o grejer och de är ju en hel vetenskap :D massor av skruvar och plastsprintar o grejer :D
enligt den bild jag kunde se på signalhornet så såg det ut som om man kunde skruva loss själva snäckan för att frigöra den från själva fästbläcket som sitter skruvat strax under
själva grillhålet och där är stötfångaren ivägen för att komma åt och skruva. Kanske går det underifrån? Hade ju vart smidigt om man bara kunde skruva loss snäckan.

Hur gör man? Måste man bort med stötfångaren o grejer?
Användarvisningsbild
av wendtan
Nej, det går utmärkt att plocka bort grillen utan att plocka loss stötis. Sök på byte grill v50 så finns det instruktioner.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Nu med facit i handen kan jag meddela att mina TVÅ signalhorn är bytta i min bil.

Hur jag gick till väga var ungefär såhär i stora drag... lossade skruvarna och muttrarna till mina extraljus så att stabiliseringsstagen inte satt fast i grillen.
tryckte in två fingrar på vänster sida andra hålet uppifrån tror jag..då kan man om man böjer fingrarna uppåt känna en liten plastbit.. den ska man trycka allt man kan neråt :)
gjorde ont som bara den i fingrarna o fingertopparna :D till sist släpper det. Sen gör man likadant på höger sida också. Då lossnar den övre delen av grillen och man kan försiktigt böja ut den litegrann för att komma åt med en hand innanför och trycka upp de där plastclipsen i underkant. När dom är släppt så är det bara att plocka loss grillen.

Sen gjorde jag som så att jag lossade på kontakterna till signalhornen och skruvade loss muttern på respektive signalhorn som sitter på baksidan om hornet. när muttern var lös kunde man sedan smidigt plocka ut hornen och sedan skruva dit det nya hornet och koppla in kablarna. Sen var de bara att provtuta och trycka in grillen igen och skruva fast extraljusen :) Men jag rekommenderar att man har ganska små händer för att komma åt nederkantens clips :D jag skar mig nämligen av chromet så det blödde på flera ställen på handen :) visserligen kan man ha en tunn handske men det kom jag på i efterhand.

Vilken skillnad det blev från att vara utan tuta till att ha tuta :) vilken hög signal också :)
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]