Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2komma4T
Hej
Jag är väldigt innne på att chippa min v70 2,4t -02 och har märkt av vissa firmor erbjuder en motordiagnostik innan chippningen för att kolla att motorn mår som den ska. Nu är det så att den firman jag fastnat för (It's fun) inte kan göra det på andrabilar än VAG och BMW, är det då dumt att ändå chippa bilen där? den har rullat 16500mil och har full servicebok. Vad får man egentligen reda på vid en motordiagnos?
av Psyko
Vet inte vad dom menar med motordiagnos och vad som ingår men jag
skulle allafall fundera både en o två ggr om det är värt att trimma en bil som gått
dom milen.

Var beredd på att saker kan gå sönder,tex turbon som helt plötsligt
kommer jobba med ett högre tryck. Det är inte ovanligt att just
Turbon rasar när den börjar gå med ett högre laddtryck
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag ser absolut inga problem med att chippa vid dom miltalen.
Turbon kommer klara sig utan problem.
Snarare växellådan som är svaga länken.

Itsfun är mkt bra på att chippa, förstår heller inte vad du menar med motordiagnos.
av 2komma4T
Ok greeeken det låter bra tycker jag :)
Växellådan är precis bytt mot en "ny" begagnad av auktoriserad firma och den ska självklart vara i bra skick, samtidigt kollades koppling som också såg väldigt bra ut.
Några andra delar som lätt kan ta stryk pga den nya kraften i bilen? för det hänger ju också på hur man handskas med grejerna, bara för att jag chippar bilen kommer jag ju inte köra som en idiot för jag är faktiskt rädd om bilen.
Den korta förklaringen jag fick av motordiagnos var att dom via diagnosuttaget läste av ifall det fanns eventuella felkoder, men borde dom inte i sånna fall synas i färddatorn?
av Thomas J
Är växellådan bytt men inte kopplingen :?: . Du kan gott chipa bilen bara att sköta om den lite extra :wink: Jag chipa min när den hade gått 27000 mil och kört 3000 mil utan problem.
Mvh Thomas
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]